Den järnvägsbank som i dag går över Stora Helvetet väster Storlien hotar att rasa. Därför har det under flera år diskuterats hur järnvägen ska åtgärdas. Nu är det klart.
– Vi har beslutat att det ska byggas en bro istället för att bygga en helt ny järvägsbank, säger Mats Olofsson på Trafikverket till SVT Nyheter Jämtland.
Det finns flera skäl till att valet föll på en bro. För det första kommer trafikuppehållet att bli kortare. Det kommer att vara möjligt att driva tågtrafik även under byggtiden, vid sidan om brobygget. Även miljömässiga skäl bidrog till beslutet. Dessutom anses en bro bli en säkerhetsmässig bättre lösning, enligt Trafikverket.
Byggstarten är tänkt till nästa år, 2016 och hela bygget ska vara klart i god tid innan alpina VM i Åre 2019.
Exakt hur mycket brobygget kommer att kosta är inte klart.
– Det är budgeterat 116 miljoner kronor just nu till brobygget, säger Mats Olofsson. Men förutom bron så ska rälsen bytas mellan Storlien och gränsen. Dessutom ska sträckan elektrifieras. De kostnaderna ligger utanför.
Själva brobygget kommer att bli dyrare än en ombyggnad av banvallen. Bron kommer att kosta uppskattningsvis mellan tio och femton miljoner kronor mer än att bygga en helt ny bank.
Det var i november 2013 som järnvägen mellan Storlien och norska gränsen stängdes för trafik. Anledningen var att det upptäckts rörelser i en järnvägsbank som går över Stora Helvetet. Risken för ras bedömdes som överhängande.
Trafiken var stängd i över ett års tid, men öppnade igen i januari, efter det att vissa förstärkningsåtgärder gjorts och skredlarm installerats. Men trots detta så måste järnvägen byggas om.
Trafikverket tog fram två alternativ, antingen att bygga en bro eller att bygga en helt ny järnvägsbank. Och nu är beslutet alltså fattat: det blir en bro.