– På sikt säger man själv ifrån näringen att man kommer föra över transporten till järnväg, och det är klart att det kommer vara en märkbar skillnad för miljön, säger Robert Uitto, regionråd i region Jämtland Härjedalen.
Ny kombiterminal
Lösningen som fått ett klimatbidrag på 5,7 miljoner från EU är en kombiterminal som tar emot lastbilar som kommer med timmer, och flyttar över det till tågvagnar istället.
– Det handlar helt enkelt om att kunna lasta om. Man måste transportera ut timret från skogen till terminalen med vägtransport, men samtidigt hitta ett smart sätt där man med maskiner enkelt kan flytta över godset.
Kan påverka arbetstillfällena
Robert Uitto är inte orolig för att sysselsättningsgraden ska minska när färre kör lastbil.
Finns det någon som motsätter sig en sådan här satsning, till exempel den norrländska åkeribranschen?
– Jag har inte hört det hittills. Det är klart att det skulle kunna ge en märkbar förändring för dem men en sådan här terminal kommer att ge arbete i norra Jämtland och det tror jag är någonting som är jätteviktigt, säger Uitto.