Härjedalens kommunchef Gunnel Gyllander svarar på kritiken från byborna i Huskölen. Starta klippet för att höra vad hon säger! Foto: Privat/SVT.

Kommunen tillbakavisar kritiken: ”Inte kommunens ansvar”

Uppdaterad
Publicerad

Härjedalens kommun tillbakavisar kritiken, både vad gäller bristande information om skogsbränderna och om bristen på uppföljande krisstöd.

Det är boende i byn Huskölen som har framfört kritik både hur kommunen agerat när det brann, och efteråt.

– Informationsbehovet är naturligvis ofantligt i en sådan här situation. Naturligtvis kunde vi ha informerat mer och bättre, säger kommunchef Gunnel Gyllander.

Skogsbränder i Jämtlands län 2018

Men hon tillägger samtidigt att det finns en viss typ av information som kommunen inte hade ansvar att ge, till exempel hur nära skogsbränderna kom byn.

”Inte kommunens uppgift”

– Att informera om begränsningslinjerna, var räddningstjänsten har sina begränsningslinjer, det anser jag inte är kommunens uppgiift utan räddningsjänstens. Vi informerade var det fanns uppsamlingsplatser för de som blivit evakuerade. Sedan hade vi ingen förberedelse inför den första evakueringen när bränderna tog fart. Vi kanske skulle ha tänkt på att det brinner, det är torrt och trettio grader varmt, (att det kanske kunde bli aktuellt med evakueringar. reds.anm) men den framförhållningen hade vi inte, säger kommunchef Gunnel Gyllander.

Svårt få information

På frågan om kommunen aktivt sökt information om skogsbränderna för att kunna informera berörda svarar Gunnel Gyllander bestämt ja. Samverkansmöten hölls med räddningstjänsten varje dag och den informationen som gavs där förmedlades vidare.

Samarbetet med räddningstjänsten från länet fungerade mycket bra, värre var det att få information från räddningstjänst utanför länet, som från räddningstjänsten i Ljusdal.

– Till slut fick vi skicka ner en egen kommmunikatör dit för att få information, säger Gunnel Gyllander.

Använde inte MSB-systemet

Vid räddningstjänsten i Ljusdal konstaterar räddningschef Peter Nytstedt att läget närmaste var att likna vid ett krigstillstånd. Det var intensivt och rörigt och det pågick många insatser samtidigt. – I ett sådant läge gäller det att själv aktivt söka information, säger Peter Nystedt.Men han slår samtidigt fast att räddningstjänsten i Ljusdal gav fortlöpande information till krisledningsstaben på kommunhuset i Ljusdal, där fanns information att tillgå.

Privatpersoner tipsade kommunen om att MSB hade en digital plattform där exakta positioner över skogsbrändernas utbredning kunde tas fram, vilket kunde ha använts för att skaffa egen information om det rådande läget.

SVT: Använde ni det systemet?

– Nej.

På frågan varför man inte använde det systemet svarar Gunnel Gyllander att det var räddningstjänstens sak att ta fram den informationen.

SVT: Så ni var inte intresserade att använda systemet, trots att ni hade svårt att få fram information?

– Nej. 

Det var räddningstjänstens uppgift att söka den informationen, precis som det var räddningstjänstens att släcka bränder, inte kommunens, enligt Gunnel Gyllander.

Inget uppsökande krisstöd

När det gäller kritiken för bristande uppföljning anser man från Härjedalens kommun att det inte är kommunens ansvar att genomföra någon uppsökande verksamhet för att ge krisstöd:

– Vi hänvisar till vår ordinare verksamhet, är man i behov av stöd så får man vända sig till vår individ-och familjeomsorg, så får man stöd där. Vi har inte bedrivit någon uppsökande verksamhet, vi har gjort bedömningen att har man det behovet har man förmåga att ta kontakt med oss, säger Gunnel Gyllander.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Skogsbränder i Jämtlands län 2018

Mer i ämnet