För flera år sedan var det vanligare att titta i bland annat, fysiska papperstidningar och på tablå-tv. Men nu är det annorlunda.
– Unga spenderar väldigt mycket tid i sociala medier, det är där man lever sitt liv, där man har en dialog. Det är där man kanske pluggar tillsammans, man sitter på varsitt håll. Det är en slags värld de lever i och där möter de nyheter med både bra och dåligt innehåll, säger Jannike Tillå.
Kan medföra risker
Hon berättar att sociala medier kan bidra med risker när nyheterna från olika källor publiceras.
– Om man är i en miljö som Snapchat eller på Tiktok, då blandas riktiga nyheter med bra källor med konspirationsteorier och det är väldigt svårt, även för vuxna, att navigera i, säger Jannike Tillå.
Krävs kunskaper i källkritik
Idag krävs det mer av de unga som befinner sig på nätet och använder sociala medier. Jannike Tillå berättar att de unga användarna behöver lära sig att se skillnad på de olika innehållen och källorna.
– Det viktigaste är att vi lär våra barn att ifrågasätta källor, att hitta källor man litar på. Att lära sig tekniken för digital källkritik som är är lite annorlunda än den traditionella källkritiken, säger Jannike Tillå.
Hur kan de traditionella medierna nå unga personer?
– Det finns många olika vägar. Jag tror att det är viktigt att prata om nyheter och vara intresserad av omvärlden tillsammans och tidigt... Det handlar om att tillgängliggöra medier för barnen tidigt hemifrån och även deras skola, för att få det här samhällsintresset, för att få ett intresse kring i vad som händer i deras omvärld och bli en medveten medborgare, säger Jannike Tillå.
Ta del av experten Jannikes tips för hur ungdomar ska konsumera nyheter i klippet ovan.