Hör vad Anne-Marie Wästholt, en av byborna i Huskölen, har för kritik mot kommunen i samband med skogsbränderna. Foto: SVT/Privat

Bybor kritiserar kommunen: ”Tog två dygn innan vi visste om byn fanns kvar”

Uppdaterad
Publicerad

Byborna i Huskölen är starkt kritiska mot Härjedalens kommun som de anser hade en bristande krisberedskap i samband med sommarens skogbränder. Även uppföljningen efter bränderna ifrågasätts.

– Vi har inte fått något stöd eller någon information alls från Härjedalens kommun. Det är från Gävleborgs län och Ljusdals kommun, det är därifrån man fått informationen, säger Anne-Marie Wästholt, en av byborna i Huskölen som evakuerades i somras.

– Det tog ju faktiskt två dygn innan vi ens visste om det stod kvar någon by, säger Gabriella Persson Turdell.

Skogsbränder i Jämtlands län 2018

Och att den stod kvar fick de veta av en person som arbetade med släckningen av skogsbränderna.

Fick söka information själva

Gabriella Persson Turdell och flera av de andra byborna anser att kommunen inte aktivt sökte information om skogsbränderna, utan istället väntade på att få informationen serverad. Något som kommunen starkt tillbakavisar. Byborna i Huskölen fick leta information själva och Gabriella var en av dem som lyckades få fram uppgifter och kunde lägga ut lägesrapporter på sociala medier.

”Inte kommunens ansvar” • Hör vad Härjedalens kommunchef Gunnel Gyllander svarar här

Tipsade om MSB:s system

Inte minst var det information kring skogsbrändernas utbredning man eftersökte, men kommunen hänvisade där till räddningsjänsten. Något som ifrågasätts av byborna eftersom kommunen varje dag satt i samverkansmöten med räddningstjänsten och därmed hade information att förmedla.

Trots det var informationen knapphändig, anser man. Dessutom upptäckte privatpersoner i byn som sökte information att MSB hade en digital plattform där information med exakta positioner gällande skogsbrändernas utbredning fanns att tillgå, en information som ständigt uppdaterades. Detta informerades också kommunen om, men utan gensvar.

Kritik mot dåligt krisstöd

– Men kontakten med de drabbade, där har samhället ett ansvar. Jag kan se skillnaden mellan kommunerna, säger Gabriella Persson Turdell som har upplevt en bättre beredskap under krisläget och en bättre uppföljning från Ljusdals kommun, där man exempelvis aktivt tagit kontakt med – ringt upp – berörda i efterhand och erbjudit krisstöd. Vilket inte Härjedalens kommun gjort.

Detta ställer hon sig kritisk till:

– Det här är ingen vardagshändelse, det här kan man behöva hjälp att bearbeta. Men Härjedalens kommun de anser att ”insatsen är avslutad”, säger Gabriella Persson Turdell.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Skogsbränder i Jämtlands län 2018

Mer i ämnet