En platsannons på Facebook till vänster och en man som arbetar framför en dator till höger.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Vi har fler sökande än vi haft med vanliga annonser” Det säger Peter Svensson, hjärnan bakom de något annorlunda annonser som Krokoms kommun lagt ut på sociala medier den senaste tiden. Se fler exempel och hör mer om arbetet i videon ovan. Foto: Björn B Schäfer/SVT

Krokom sticker ut med udda annonser: ”Fler söker jobben”

Uppdaterad
Publicerad

Krokoms kommun har den senaste tiden stuckit ut i mängden med sin marknadsföring. Genom ovanliga jobbannonser och reklam av kommunen hoppas de få napp.

Ofta är det annonser och filmer med glimten i ögat – och det verkar vara en lyckosam strategi.

I en av de senaste jobbannonserna i sociala medier efterlyser Krokoms kommun en rörläggare, där det ställs hårda krav på de sökande:

”Handgräver 200 meter rörgrav i permafrost före frukost” och ”Tar fram spaden och ber grävmaskinen flytta på sig då det är bråttom att fylla igen”.

Det är alltså med humor och glimten i ögat som Krokom försöker få uppmärksamhet.

– Som vi har sett än så länge så har det varit väldigt lyckat. Vi har fler sökande än vi haft med vanliga annonser, säger Peter Svensson.

Han är webbstrateg vid Krokoms kommun och hjärnan bakom kommunens något annorlunda grepp för marknadsföring och platsannonser i sociala medier.

Kostnadseffektivt

En av de senaste bilderna vill förmå turister att välja Krokom i vinter istället för en söderhavsö. Foto: Krokoms kommun

– Vi gör allt själv och kommunen lägger i princip bara ut nån tusenlapp för att få spridning på Facebook och Instagram. Och nån gång har vi köpt bilder från en bildbyrå.

SVT har tidigare berättat om Åre kommuns liknande satsning för att få tag i förskolepersonal. Där tog de hjälp av rapparen Petter Aspegren och alpinåkaren Hans Olsson.

Se mer av Krokoms kommuns lyckosamma satsning i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.