I en av de senaste jobbannonserna i sociala medier efterlyser Krokoms kommun en rörläggare, där det ställs hårda krav på de sökande:
”Handgräver 200 meter rörgrav i permafrost före frukost” och ”Tar fram spaden och ber grävmaskinen flytta på sig då det är bråttom att fylla igen”.
Det är alltså med humor och glimten i ögat som Krokom försöker få uppmärksamhet.
– Som vi har sett än så länge så har det varit väldigt lyckat. Vi har fler sökande än vi haft med vanliga annonser, säger Peter Svensson.
Han är webbstrateg vid Krokoms kommun och hjärnan bakom kommunens något annorlunda grepp för marknadsföring och platsannonser i sociala medier.
Kostnadseffektivt
– Vi gör allt själv och kommunen lägger i princip bara ut nån tusenlapp för att få spridning på Facebook och Instagram. Och nån gång har vi köpt bilder från en bildbyrå.
SVT har tidigare berättat om Åre kommuns liknande satsning för att få tag i förskolepersonal. Där tog de hjälp av rapparen Petter Aspegren och alpinåkaren Hans Olsson.
Se mer av Krokoms kommuns lyckosamma satsning i klippet ovan.