Att skapa en infrastruktur för publik laddning av tunga fordon är en knäckfråga. Regeringen har därför beslutat om ett statligt stöd på 550 miljoner till aktörer som vill gå samman för att bygga upp en struktur med publika laddstationer.
Parametrarna för laddning av tunga fordon är dock lite annorlunda än för personbilar, vilket gör att det kan bli svårt att kopiera dagens infrastruktur för diesel. Både utrymme och elförsörjning blir viktigt i valet av laddplatser.
– Det tar längre tid att ladda en lastbil än att, som idag, tanka den med diesel. Det gör att fler fordon behöver rymmas samtidigt för att ladda, och det utrymmet finns i många fall inte där det idag säljs diesel, säger Olle Graeve, affärschef på Alltank.
Kräver mycket av elnätet
För att passa in i regelverket med kör- och vilotider för lastbilsförare behöver en laddning helst ta någonstans mellan 30 och 60 minuter. För att klara det behövs laddstationer med en kapacitet någonstans mellan 150 och 500 kW, vilket ställer stora krav på vilken elförsörjning som finns att tillgå.
– Elen är såklart prio ett. Finns inte el på de platser man identifierar, blir det ett väldigt stort projekt att få dit den, säger Olle Graeve.
Hoppas på laddmöjlighet inom ett år
På företaget Advali i Brunflo finns idag länets första laddare för tunga fordon och under året kommer man bygga ytterligare tre. Advali gör tester åt olika tillverkare av tunga fordon och kommer redan i år ha omkring 10 ellastbilar i drift.
Laddstationerna man bygger täcker endast det egna behovet och kommer inte bli en publik laddmöjlighet. Torbjörn Bäckström, vd på Advali, skulle dock gärna se publika laddstationer runt om i länet så fort som möjligt.
– Det förs bra samtal med olika aktörer som är villiga att ta steget, så jag hoppas och tror det kan bli verklighet inom ett år. El-infrastrukturen finns inte nödvändigtvis där det idag säljs bränsle, så man måste nog utgå från vart elen finns, säger Torbjörn Bäckström.
Se mer i klippet ovan.