Många ville dela med sig av sina minnen när vi på SVT Jämtland efterlyste sådana.
Roliga och skruvade minnen från kabinbanan
”När frugan fastnade i dörren och satt kvar där hela vägen upp. De var en rejäl resa hahaha”. skriver Karl.
”Av alla otaliga gånger jag knökat mig in i denna härliga klenod minns jag speciellt en gång, när jag till min förvåning insåg att jag stod tajt ihopklämd med hans majestät själv, & 78 andra glada skidåkare, brukar skryta med att ”tafsat” på kungen efter det :)” Micke Kimsjö
”Sista åket för dagen, solnedgång, rimfrost på stolparna och sedan en röd kabin som dyker upp bakom krönet och gör en redan vacker vy helt magisk”. Skriver Erik Engvall.
”Åkte m kabinbanan så långt vi kunde vandrade sen till toppen av Åreskutan där vi bytte ringar 1977” minns Eva Johansson
Besvikelse över att direkttrafiken till Åreskutan stängs
Ja, många har roliga minnen från kabinbanan. Men många uttrycker också en stor besvikelse över att kabinbanan ska rivas och att det kanske blir svårare att ta sig upp på skutan och att tillgänglighet för den som inte är skidburen kan bli mindre.
”Kabinbanan, enda sättet för alla icke-skidåkare att ta sig upp på åres topp?” undrar Maria
”Så tråkigt att de inte ersätter den i så fall. Har åkt till Åre hela mitt liv och kabinbanan är en så klassisk symbol för Åre. Tur den står en säsong till!” skriver Julia.
”Mycket tråkigt.” tycker Håkan.
”Äldre anläggningar av den här typen bör betraktas som ett kulturarv – som något som man är stolt över och arbetar för att bevara. Om tekniken är gammal och dålig kan den såklart bytas ut.
Det är inte vajrarna och skruvarna som är det viktiga, utan att det går en bana från byn till toppen. Det är märkligt att Skistar inte inser värdet av detta. Finns det plats för kulturarv i kvartalsrapporterna?” menar en skribent som vill vara anonym.
”Tar man bort den försvinner en stor del av den attraktionskraft orten har och då kan nysatsningen på parkering,torg,bostäder kvitta.” Det anser Helena Andersson.
”Otroligt trist att ta bort den viktigaste Åre symbolen! Dessutom den enda kabinen i sverige. Dessutom behöver man absolut ersätta den med nån annan lift!” Skriver Lena.
”Massor av bra minnen från kabinen men inget är för evigt. Dock undrar man hur Skistar tänker, dom rev 1000 meters liften men igen ersättare och nu kabinen och inga planer på ersättnings lift! Kanske bäst man köper stighudar och börjar gå upp”. Så resonerar Christian som skrivit i vår chatt.
Förståelse för Skistars beslut att riva kabinbanan
Kabinbanan har ett stort symbolvärde och för många är den en viktig del av kulturmiljön i Åre och hur det ser ut i Åre. Men nedisning, låg driftskapacitet och att högzon är väderkänsligt gör att många också kan förstå Skistars beslut att riva kabinbanan.
”Sista dagen så var den öppen men då skulle vi åka hem... Så jag förstår Skistars beslut om att den är ineffektiv...” Skriver Roger.
”Den stod alltid stilla så fort det blåser. Den går långsamt och är alltid sardinburkspackad. Utsikten från kabinen såg man för sällan eftersom man hamnade i mitten i burken. Bravo Skistar! Bygg ut systemet upp längs Tväråvalvet och Stendalen så att det är snösäkert större delen av hela säsongen istället”. Det tycker Peter Karlsson.
”Symbolen, landmärket och inte minst marknadsfördelen försvinner. Förstår driftutmaningen men den kommer att vara saknad.” Det tycker Zeke.