– Det är det största projektet i Tröndelag på 50 år, säger Stine Wist som är projektchef på norska Bane Nor.
På svensk sida är järnvägen redan elektiriferad. När nu den norska sidan också elektrifieras så innebär det att järnvägen binds samman och att samma tåg kommer att kunna köra hela vägen från Trondheim, via Jämtland och ut mot både Sundsvall och ner mot Stockholm.
Förbättra för både person- och godstrafik
Och det här tror många kommer att få stor betydelse.
– Vi kommer att kunna flytta över gods från väg till järnväg, men det har också betydelse för persontrafiken, säger Elise Ryder Wiken (M) som är regionråd i Jämtland.
Hur fungerar det i dag?
– I dag transporteras väldigt lite gods med järnväg eftersom du har ett helt annan typ av tåg på norsk sida. Och när det gäller persontrafiken så kliver du av i Storlien och byter tåg helt enkelt, säger hon.
Direkttåg Stockholm – Trondheim
SJ hoppas nu kunna köra direkttåg mellan Stockholm och Trondheim.
– Jag tror att vi med stor sannolikhet kommer att få fler tåg som kommer att gå den här sträckan och framförallt så kommer det att gå hela vägen utan tågbyten.
– Det skapar tillväxt för både näringsliv och besöksnäring, säger Elise Ryder Wikén.
Positivt även för försvarsmakten
Hon pekar även på att svenska försvaret håller på att rusta upp. Norge är redan med i Nato och nu har som bekant även Sverige ansökt om medlemsskap.
– Då kommer den här sträckan att bli oerhört viktig. Kan vi både förflytta personer men även material på en helt elektrifierad bana så är det en stor fördel.
Totalt beräknas projektet kosta 2 miljarder norska kronor. Innan 2024 är slut ska arbetet vara klart.