I debattartikeln som publicerades den 30 december skriver Lars B Johansson om att SJ själva hade stor del i att nattresandet var för dåligt till och från Jämtland och att bolaget borde inse det.
Bland annat handlar det, enligt Johansson, om ett dåligt fungerade bokningssystem med missvisande information.
Som exempel anger han att ankomsttiden vid en bokning från Jämtland till Stockholm visas som 02:13, men att det inte finns någon information om att det går att ligga kvar på tåget fram till 06:30 då tåget fortsätter mot Göteborg.
Detta har gjort att många väljer bort tåget då.
– SJ har en bra produkt, men man klarar inte av att leverera till kunden, säger Lars B Johansson till SVT Nyheter Jämtland.
Mängd misstag genom åren
Enligt Johansson handlar det inte bara om bokningssystemet, utan snarare en mängd misstag och ”konstiga” beslut genom åren.
– Ett hårresande exempel är 2014 års tågtidtabell. Då satte man in ett extra nattåg 18:55 från Stockholm till Jämtland som gick till Sundsvall och väntade där in ordinarie nattåg från Göteborg som passerade Stockholm 22:40, säger han.
Resultatet blev att få bokade det tidiga nattåget.
– Om man ska resa från Göteborg eller Skåne är man tvungen att resa på förmiddagen om man ska med 18:55-tåget från Stockholm. Vad är det då för vits att resa med nattåg? säger Lars B Johansson.
Turismen inte bara bra
Lars B Johansson har engagerat sig i nattågstrafiken till och från Jämtland sedan sommaren 2015 då beskedet kom att den ordinarie nattågstrafiken skulle läggas ned från och med maj 2016 och endast vara i bruk under jul, skid- och vandringssäsongerna.
Turisttrafiken är dock ett tveeggat svärd, enligt Johansson.
– Det skapas undanträngningseffekter för basresandet, det vill säga de som bor i Jämtland. För dem funkar det inte alltid att resa med tågen eftersom det är för lite kapacitet vissa helger i och med att nattåget vissa gånger är fullbokat under säsong, säger han.
Då väljer man bort tåget till förmån för flyg eller bil, menar Johansson.
– Ska det vara ett seriöst sätt att resa så måste det finnas där. Inte bara vissa dagar, man måste komma tillbaka till någon form av reguljär trafikkontinuitet, säger han.
– Jämtland behöver ha ett eget tåg. Då kan man ha fler eller färre vagnar för att anpassa efter kapacitetsbehovet, säger Lars B Johansson.
Stanna på fler hållplatser
Lars B Johansson har även kommit med förslag till SJ om att bolaget borde satsa på att integrera nattågstrafiken mer med den regionala trafiken från mindre hållplatser, såsom Bräcke och Brunflo.
– Det kanske kostar några minuter att stanna i Bräcke, varför inte plocka upp de i Bräcke när de ändå passerar? Vill man åka från Bräcke måste man först ta ett tidigt tåg till Gävle och sitta där och vänta mellan 21:00 och midnatt istället för att kliva på nattåget som passerar Bräcke vid 20:50, säger han.
Vilken respons har du fått från SJ?
– Jag vet inte om man inser problematiken eller om man skäms eller vad det är, men de har svårt att ta till sig det jag påpekar, säger Lars B Johansson.