Hela målet kretsar således kring den flyktingsituation som rådde hösten 2015. Östersundshem skrev då kontrakt med Pilgrimstadhus om 100 Attefallshus. Dessutom avtalades en option om att ytterligare 50 hus kunde beställas enligt avtalets villkor.
Flera argument
Det är alltså Konkurrensverket som tagit ärendet till domstolen. Där har de haft flera argument för att Östersundshem inte skulle kunna tillämpa direktupphandling i det här fallet, Konkurrensverket menar att Attefallshusen skulle ha annonserats för anbud.
Konkurrensverket ansåg att Östersundshem skulle betala 5 miljoner för brott mot lagen om offentlig upphandling.
Förvaltningsrätten, kan man nu säga främst går på Östersundshems linje. Även om en hel del inte blev som tänkt efter upphandling tycker domstolen att mycket av den väldiga press som flyktingströmmen 2015 medförde, måste urskulda Östersundshems agerande.
Faller på optionen
Men, det bolaget döms för är den här optionen på ytterligare 50 Attefallshus. Möjligheterna att kunna komplettera med dem låg så pass långt fram i tiden att även andra entreprenörer borde fått chansen att lämna anbud.
En maximal upphandlingsskadeavgift för det aktuella kontraktet skulle kunna vara 8 miljoner kronor, vilket är 10 procent av hela kontraktets värde. Konkurrensverket nöjde sig i sitt yrkande med 5 miljoner. Eftersom rätten inte godtar ett par av verkets argument jämkas beloppet ned till 2 miljoner kronor.