I juni beslutade kommunfullmäktige i Östersund att anta detaljplanen för Karlslund 3:4, området där Biltema planeras. Många boende i området har överklagat planen, så även Trafikverket.
– Vi ser allvarliga trafiksäkerhetsproblem som vi har diskuterat med kommunen, säger Mats Olofsson, regional samordnare på Trafikverket. Kommunen har sagt att man inte är intresserad av att lösa det och då känner vi att vi måste påtala detta genom ett överklagande.
LÄS MER: Ja till Biltema
Så som detaljplanen ser ut nu, så riskerar trafiken i den stora rondellen vid Lillänge att öka betydligt. Det medför stora risker, menar Trafikverket. Det finns en uppenbar risk för olyckor med ”allvarliga personskador” skriver Trafikverket i sitt överklagande till Mark- och miljödomstolen. Bristerna har Trafikverket påpekat tidigare, men detaljplanen är inte ändrad.
– Är man riktigt intresserad av att få den här handelsetableringen då måste man också ta ansvar för de åtgärder som säkerställer trafiken för det här, säger Mats Olofsson.
LÄS MER: Biltema skulle göra rondellen ännu snurrigare
Kommunen planerar en rondell på Stuguvägen för infarten till Biltema, men för gång och cykeltrafikanter finns inget i planen. Det förvånar Mats Olofsson.
– Det är anmärkningsvärt att man inte beaktar det, säger Mats Olofsson. I synnerhet när vi har gjort en studie tillsammans där kommunen själv har tagit på sig åtgärder i Lillängeområdet för att säkerställa just de här frågorna.
SVT har sökt företrädare för Socialdemokraterna, Centern och Moderaterna i Östersunds kommun, som var de partier som röstade för detaljplanen, utan att få något svar.