Det handlar om ett projekt som fått namnet ”Funktionella Mittstråket”, ett projekt där region Jämtland Härjedalen, länsstyrelserna i Jämtlands och Västernorrlands län, trafikverket, tillväxtverket, kommunerna Krokom, Östersund, Bräcke, Ånge och Sundsvall gått samman för att försöka få tillstånd en rad satsningar på främst tågtrafiken, men även till viss del också på vägtrafiken.
Sveriges största EU-projekt
De ovannämnda offentliga aktörerna har samlat stora och små investeringar, på järnväg och väg, mellan Sundsvall och Storlien, i en gemensam ansökan om medfiniansiering till det som kan bli Sveriges största EU-projekt. Meningen är att EU ska gå in med nära hälften av investeringskostnaderna, som totalt uppgår till 335 miljoner kronor.
– Genom att vi går samman så får vi EU-medel för sådant vi annars kanske inte skulle ha fått det för. Utan projektet skulle flera av projektets åtgärder ligga långt fram i tiden, eller inte bli gjorda alls, säger Mats Olofsson på Trafikverket.
Viktigt för regional utveckling
Och han slår vidare fast:
– Vi har tittat på stråket Sundsvall till Storlien, och då både på järnväg och E14, där vi ser stråket som helhet är väldigt viktigt för den regionala utvecklingen.
För till exempel Krokoms kommun skulle en ny tågperrong i Nälden betyda att tågen nu efter femton år åter kommer att stanna i samhället, av stor betydelse för hela kommunen.
– För Näldenborna och de som bor nära Nälden blir det snabbare pendlingsmöjligheter till och från Östersund. Och det är inte bara de som bor i Nälden utan även de som åker buss får snabbare förbindelser (mellan exempelvis Åre och Östersund) i och med att de slipper åka in i Nälden utan kan fortsätta på E14, säger Maria Söderberg, kommunstyrelsens ordförande i Krokom.
Byggstart nästa år
Hon konstaterar att det är bra för alla att det går snabbare att pendla.
– Då är ju möjligheterna att bygga och bo och ha verksamhet och företag utanför Östersund också större. Vi vill ju gärna att folk ska bo i våran kommun, säger Maria Söderberg, kommunstyrelsens ordförande i Krokom.
Det kommer att öka möjligheterna att utveckla näringslivet och locka ny krokomsbor att öka, tillägger hon.
Ansökan skickades på torsdagen in till tillväxtverket och beslut kommer 14 december. Förhoppningen är att kunna börja vidta åtgärder redan nästa år och de kommer att pågå till år 2018.
De aktuella åtgärderna som planeras på järnvägen och E14 är dessa:
1. Tågperrong i Nälden (20 miljoner)
2. Gång-och cykelväg E14 Åre (9,6 miljoner)
3. Stigningsfält Undersåker (byggs om så att långtradare inte längre ska bli stående i backarna)
4. Stigningsfält Rännberg E14 (punkt 3 och 4 – 20 miljoner)
5. Staket/bommar längs järnvägen i Åre – för att förhindra spring på järnvägen (20 miljoner)
6. Ombyggnad plankorsning järnväg Ytterån-Duved (17 miljoner)
7. Funktionsutredning Mittbanan Ånge-Storlien
8. Expresscykelvägar i Östersund (6,5 km för 15,3 miljoner)
9. Pendlarparkeringar i Åre
Tågolyckorna ska minskas
– En stor del är trafiksäkerhetsåtgärder, framför allt på järnväg, där vi kan minska antalet olyckor vi haft. Vi har haft ett antal olyckor på järnvägen både suicid (självmord), påkörningar på personer och bilar, som vi vill reducera kraftigt, säger Mats Olofsson vid Trafikverket.
Dessutom kommer åtgärder att vidtas på Mittbanan mellan Sundsvall och Östersund för tåghastigheten väster om Stöde ska kunna höjas och restiden kortas.
Med samtliga tågförbättringar är förhoppningen att restiden mellan Sundsvall och Storlien ska kunna kortas med iallafall 20 minuter. Förutsatt att EU-medlen alltså beviljas.
Stora Helvetet utanför
Den planerade förbättringen av järnvägssträckningen över Stora helvetet, väster om Storlien, ingår dock inte i de satsningarna man nu söker EU-medel för.
– Det ingår inte i det här paketet, det jobbar vi parallellt med. Tyvärr har vi inte kunnat få ihop en lösning än innan vi gå in med den här ansökan, säger Mats Olofsson vid Trafikverket.
Av de totalt 335 miljoner kronorna så utgör 110 miljoner åtgärder i Jämtland och 197 miljoner åtgärder i Västernorrlands län, resterande ungefär 16 miljoner går i dagsläget inte att fördela per län, enligt region Jämtland Härjedalen.