Östersunds kommun har avtal med tre olika app-företag för parkering. Epark, Parkster och Easypark.
I avtalet med Easypark står tydligt att ”Tjänsten ska vara kostnadsneutral för parkören.” Dvs att ingen extra avgift utöver parkeringstid får tas ut.
– Vi fick till det i avtalet för att de andra bolagen redan erbjöd det, säger trafikingenjör Carola Jonsson vid Östersunds kommun.
Lokalt alternativ
Det finns ett lokalt alternativ som är kostnadsfritt. Men för att få det i appen krävs ett aktivt val och en hel del klickande i menyerna.
Utreder avtalsbrott
Östersunds kommun har nu – efter att SVT Jämtland ställt frågor om serviceavgiften – börjat utreda om det kan handla om ett eventuellt avtalsbrott.
– Vi har bett våra jurister titta på avtalet, berättar Carola Jonsson. Jag har svårt att se att det är kostnadsneutralt för de som parkerar, när den här avgiften införts.
Möte om situationen
Under måndagsmorgonen hade Östersunds kommun ett möte med företrädare för Easypark där även trafikingenjör Carola Jonsson deltog.
– De sa att de ska titta över frågan men erkände också indirekt att de gjort det så här krångligt för att få in pengar. De är också kritiska till att Östersund har fått med punkten om kostnadsneutralitet i avtalet.
Easypark har tidigare infört liknande serviceavgifter i flera andra kommuner, där det också mötts av protester.
Skriftligt svar från Easypark
SVT: Varför har ni infört denna avgift på 4,95 kr, som man är tvungen att betala även om man bara stått parkerad i nån minut.
Gustaf Lartén är Sverigechef för Easypark svarar:
– I Östersunds kommun, liksom i många andra kommuner, har invånarna möjlighet att välja vilken parkeringsapp de föredrar. Easyparks mål är att erbjuda den absolut bästa tjänsten för parkering och laddning. För att kunna fortsätta utveckla smarta tjänster och lösningar för våra kunder så tar Easypark ut en serviceavgift.