Terrängkörningslagen reglerar motortrafik i terrängen. Lagen kom 1975, då det fanns 30 000 terrängfordon i landet. Idag finns omkring 200 000 snöskotrar och 100 000 fyrhjulingar i landet.
Med ett ökat antal terrängfordon, ökar också problemen i form av körskador på naturen och störningar för djur och människor. Efter flera års funderande har nu regeringen beslutat att lagen måste utredas.
Kraftig inskränkning
Enligt miljöminister Karolina Skog (MP) så kan det komma förslag om att styra snöskoterkörning till skoterleder eller inom särskilda friåkningsområden.
Terrängkörningslagen utgår redan idag från all körning med motorfordon i terrängen är förbjuden. Men om marken är väl snötäckt och det är uppenbart att det inte finns någon risk för skador på skogsplanteringar eller jordbruksmark är det tillåtet att köra med markägarens tillåtelse.
I fjällen finns också områden där det idag är terrängkörningsförbud.
”Blir inbördeskrig”
Jan Sund, generalsekreterare för Sveriges snöskoteråkarens centralorganisation, SSCO, tror att en sådan förändring kommer att leda till starka protester.
– Då blir det inbördeskrig, säger han med ett skratt.
Enligt Sund har det funnits farhågor för just den här begränsningen.
– Jag tror inte att skoteråkarna i skogslandet kommer att förstå en sådan lagändring, säger han.
Utredningen ska vara klar i november 2019.
Detta ska utredningen titta på
- Utreda om de regelverk som innehåller bestämmelser om terrängkörning behöver förändras eller förtydligas.
- Utreda hur en effektiv tillsyn kan åstadkommas.
- Utreda och överväga den straffrättsliga regleringen vid otillåten terrängkörning och vid behov föreslå ändringar av påföljden i syfte att åstadkomma ändamålsenlig reglering.
- Lämna förslag för att underlätta för personer med bestående rörelsehinder att köra i terrängen med motordrivet fordon för att jaga, fiska eller bedriva annat friluftsliv.