Enligt trafikverket behövs mitträcken om hastigheten ska vara högre än 80 km.
– Sänkta hastigheter är en effektiv och tillfällig åtgärd för att minska olycksrisken tills vi har möjlighet att bygga mitträcken, skriver Trafikverkets enhetschef Helena Werre i ett pressmeddelande.
80 blir ny maxhastighet
Förslaget innebär att hastigheten på 90-sträckorna mellan Järpen och Krokom sänks till 80 och att även 100-sträckorna mellan Gällö och Sundsvall får 80 som ny maxhastighet.
Region Jämtland Härjedalen har länge arbetet för en upprustning av länets vägar och regionrådet Elise Ryder Wikén (M) som är ordförande i regional utveckling, som ansvarar för vägarna, är inte glad över att hastigheten ska sänkas.
”Bäst om det byggs mitträcken”
– Det bästa är ju om det byggs mitträcken men i väntan på det har vi också föreslagit att man kan ha olika maxhastighet beroende på trafikintensitet och väglag.
– Dessutom har ju Trafikverket en gräns som innebär att det kan vara 100 km/h på en väg utan mitträcken om där färdas färre än 2000 fordon per dygn och söder om Bräcke så är den siffran 2100 så det är ju på gränsen så vi har bett Trafikverket att avvakta lite där, säger Elise Ryder Wikén.
Förslaget på remiss
Förslaget ska nu ut på remiss till kommunerna och regionerna, sedan ska Trafikverkets generaldirektör fatta beslut och planen är att de nya hastighetsgränserna ska börja gälla i december. Så sent som i december 2020 sänktes hastigheten på flera sträckor längs E45:an genom länet.