Exploateringen av fjällen med utbyggnader av hotell och fritidshus är kraftig på många håll, exempelvis på Vemdalsskalet i Härjedalsfjällen.
De senaste två åren har 200 bygglov beviljats bara för Vemdalsskalet och kommunens bygginspektörer har gått från 12 till 20 anställda. Detta för att kunna hantera alla ärenden, som visserligen inte bara gäller Vemdalsskalet.
– Det säger något om läget, konstaterar kommunens planingenjör Malin Bernhardsson.
Byggts mer än planerat
När det gäller Vemdalsskalet har expansionen koncentrerats till byggande av fritidsboende.
– Det har varit en ensidig fokusering på boende, säger Malin Bernhardsson.
På tio år har antalet bäddar ökat från omkring 15 000 till cirka 25 000, enligt Destination Vemdalen. Bebyggelsen har också förändrats över tid, nu byggs både högre och större byggnader än tidigare.
Bristande vatten och avlopp
Exploateringen har fått konsekvenser. I takt med utbyggnaden har det uppstått kapacitetsbrist i de tekniska systemen: VA-anläggningen har blivit för liten, systemen för dricksvattenförsörjning och elförsörjning likaså.
Först när detta har åtgärdats finns förutsättningar för att planera en större utbyggnad av området och anta en ny fördjupad översiktsplan. Därför får nya storskaliga expansionsplaner på Vemdalsskalet vänta tills vidare.
Kostat halv miljard hittills
Kapacitetsbrist i just VA-systemet är något som drabbat även andra skidorter i fjällen, till exempel Funäsdalen och Åre, och kommer att kosta mycket för kommunerna att åtgärda.
Härjedalens kommun har redan investerat en halv miljard för att bygga nya reningsverk i Funäsdalen och Sveg. Hur mycket det nya reningsverket som ska byggas i Vemdalen kommer kosta är ännu oklart.
Trängsel i skidbackarna
Samtidigt fortsätter expansionen, inom redan planlagda områden på Vemdalsskalet byggs det för fullt, exempelvis i Hovdedalen.
Inte bara kapacitetsbristen i de tekniska systemen kräver åtgärd, utan även trängseln i skidområdet.
– Det är positivt att folk vill komma hit för det är ett fantastiskt område, men infrastrukturen behöver hänga med och det behöver vi ta hänsyn till i framtiden. Det behövs till exempel gång- och cykelvägar, parkeringsplatser och utbyggd service, säger planingenjör Malin Bernhardsson.