Hastighetssänkningen är en del av den så kallade nollvisionen som trafikverket har jobbat efter sedan 2016. Målsättningen är att ingen ska dö eller skadas allvarligt i trafiken och hastighetsreglering är ett av myndighetens främsta verktyg.
– Det handlar om att försöka rädda liv genom att öka trafiksäkerheten på vägen. Forskning visar att hastigheten inte bör vara högre än 80 kilometer på vägar där det saknas mitträcke för att undvika allvarliga konsekvenser, säger Helena Werre, enhetschef för samhällsplanering vid region mitt på Trafikverket.
Många kommuner är emot det här beslutet och menar att en hastighetssänkning är onödig då det skulle ta längre tid att köra och att man ändå kan garantera trafiksäkerhet. Vad tänker du om det?
– Jag förstår den oron som vissa kommuner känner. Tillgängligheten påverkas och det kommer ju ta längre lite längre tid att ta sig från till exempel Strömsund och Östersund men vi måste göra allt vi kan för att skapa så säkra vägar som möjligt. Ur ett säkerhetsperspektiv vore det bättre om vägen var mittseparerad, då skulle man kunna köra i 100 kilometer i timmen, men då behövs pengar som vi inte har idag.
Trafikveket har fått omfattande kritik för hastighetssänkningarna. I klippet hör du Elise Ryder Wikén (M), ordförande i regionala utvecklingsnämnden, berätta om vilka konsekvenser de sänkta hastigheterna kan innebära för länet:
Dessa sträckor påverkas
Östersund – Häggenås
Från 90 km/tim till 80 km/tim
Väg 535 Åsarna – Väg E14 Brunflo
Från 90 km/tim till 80 km/tim
260 meter söder om väg 316 Älden – Väg 535 Åsarna
Från 100 km/tim till 80 km/tim
Nilsvallen, Sveg – Väg 84 Älvros
Från 90 km/tim till 80 km/tim