• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Vätgas – kan det vara framtidens drivmedel?

Publicerad

Hur man ska ersätta bensin och diesel som drivmedel i framtiden är en fråga allt fler ställer sig. Elbilar som helt eller delvis drivs av ett batteri blir allt vanligare, och nu pratas mer och mer om vätgas som ett möjligt drivmedel.

En vätgasbil är i princip en elbil som inte drivs av batterier, utan av en vätgasbränslecell. Precis som en batteribil släpper en vätgasbil inte ut några avgaser, men fördelarna är längre räckvidd, lägre vikt, och den tankas fullt på tre minuter.

Men en batteribil kan laddas överallt där det finns ett uttag, men vätgas kräver särskilda tankställen.

Vätgas i vårt område

Green Highway, som är ett sammarbete mellan Östersund, Sundsvall och Trondheim, håller just nu på med en förstudie kring förutsättningarna för vätgas i vårt område.

– Förstudien har handlat om hela kedjan, allt från produktion till hur den ska distribueras och säljas. Det finns faktiskt en del produktion längs med Green Highway, men den stora utmaningen är att få till tankställen. Det säger Ragnar Sjödahl från AGA Gas, som jobbar med förstudien.

Ragnar Sjödahl från AGA Gas, jobbar med förstudien till Green Highway. Foto: SVT

För att fler biltillverkare ska börja erbjuda vätgasfordon så krävs en fungerande distribution. Än så länge finns bara fyra tankställen i landet för vätgas, men ingen norr om Sandviken.

Det blir lite av en hönan eller ägget-situation, och det är där en organisation som Green Highway kan spela en viktig roll.

– Jag tror att marknaden kan lösa mycket själva, men i ett tidigt skede kan det vara positivt att en organisation som Green Highway är med. Om jag hade en vätgasbil i Östersund skulle jag inte vilja ha mer än 20 mil till nästa tankställe. Förutom Östersund så är kanske Sundsvall, Åre och Trondheim ett minimum, säger Ragnar Sjödahl.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.