Maj månad bjöd på ett perfekt cykelväder och i Jönköping var det många som valde att ta cykeln till och från jobbet. Under månaden nåddes rekordsiffror på 300 000 cyklister som passerade Jönköpings cykelräknare.
– Det är en enorm ökning med 50 000 fler cyklister än tidigare toppnotering, säger Olle Gustafsson projektledare för hållbart resande i Jönköping.
– Självklart har vädret varit starkt bidragande. Cyklister är väderberoende, vi ser även att det var dåliga siffror i februari och mars då vädret var som kallast.
Gustafsson tror dock inte att det enbart handlar om att det är vädret som får folk att ta cykeln till jobbet.
– En annan bidragande orsak tror jag handlar om de vägarbeten som vi haft i och runt staden. Tittar vi på september 2016 så hade vi då väldigt många som valde cykeln. Det var inte något häpnadsväckande bra väder, men vi hade flera broarbeten som skapade köer. För många gick det snabbare att cykla än att åka bil eller buss.
Många väljer elcykeln
Kan man då säga att Jönköping börjar bli en cykelstad?
– Nja, vi är ingen cykelstad, men vi skulle nog kunna säga att vi är en elcykelstad, elcyklarna har ökat explosionsartat. Det beror på flera faktorer. Vi har haft flera kampanjer såsom veckolån och förmånscyklar till kommunanställda men sedan tror jag helt enkelt att Jönköpingsborna har insett att elcykeln faktiskt är ett alternativ till bilen och den vanliga cykeln, speciellt eftersom det är så backigt här.
Vad krävs då för att vi ska bli en riktig cykelstad?
– Vi har en bra bit kvar innan vi kan kalla Jönköping en cykelstad. Ett problem vi faktiskt stött på är trängseln, ju fler som cyklar ju trängre blir det. Vi måste ha ordentliga cykelstråt för de som pendlar samt öka tydligheten mellan gående och cyklister med ordentliga linjer och symboler, säger Olle Gustafsson.