Alexander Eriksson, forskare på VTI, Statens väg- och trafikforskningsinstitut. Foto: SVT

Allt bättre förarlösa fordon en inbyggd risk

Uppdaterad
Publicerad

I höst väntas en självkörande lastbil börja rulla på allmän väg i Jönköping. Systemen för förarlösa fordon blir allt bättre, men just det kan också vara en inbyggd risk, menar forskare på VTI, Statens väg- och trafikforskningsinstitut.

– Vi människor är dåliga på att hålla vår uppmärksamhet under längre tid övervakandes ett system som fungerar väl och sedan upptäcka när det avviker från de normala fallen, säger Alexander Eriksson, forskare på VTI i Göteborg.

Så där kanske risken är större än för en vanlig förare?

Jönköping

– Absolut. En förare som faktiskt kör bilen är hela tiden alert och måste vara med ”i loopen” och kontinuerligt korrigera kurs.

Det låter som en motsägelse men att system med självkörande fordon för det mesta fungerar utmärkt gör att den som sätts att övervaka systemet lätt tappar koncentrationen då den sällan behöver ingripa. Så om något händer är operatören kanske inte beredd.

Risker

En annan risk som forskare ser med självkörande fordon i vanlig trafik är att förare är ovana vid fordonen. Det är lätt att tänka sig att man blir lite rädd om man möter en lastbil utan förarhytt.

– Förare av normala fordon stöter inte på sådana här fordon i så stor utsträckning så det kan ge upphov till både förvirring eller osäkerhet.

Ytterligare en risk som visat sig vid tester i USA är att bilister försöker provocera de självkörande fordonen och testa vad de klarar. Eller risken över att fordonet skulle tas över av en hackare.

– Det är svårt att säga hur man skulle hantera en situation. Man måste se till att man har en form av handskakning mellan operatörens kontrollcenter och fordonet och att om den bryts så stannar den tills man kan etablera ny säker uppkoppling.

Bättre än vanliga förare?

I stort sett har forskarna stort förtroende för de självkörande fordonen. Det är inte omöjligt att de kommer att köra bättre än den genomsnittlige föraren.

– Det är förhoppningen och målet med tekniken. Det finns stora vinster att göra både i energieffektivitet, sänkningen av bränsleförbrukning och optimering av körningen. På så vis får man även ett högre trafikflöde och mindre trafikstockningar, och förhoppningsvis säkrare körningar, säger Alexander Eriksson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Jönköping

Mer i ämnet