Den amerikanska traditionen med Black Friday och även Black Week och Black Weekend kom till Sverige för ungefär fem år sedan. 2019 väntas varannan svensk handla något på rean, enligt Svensk Handel, och omsättningen beräknas hamna på 7 miljarder kronor. Men det finns de butiksägare som bojkottar det hela i år.
– Vi är en lokal butik i Jönköping och jag anser att vi ska gynna det lokala mycket mer. Att folk ska tänka ett steg längre och att sluta med snabba klick på nätet där man kanske ändå bara tjänar några tior. För handlar du lokalt gynnar du vård, skola och omsorg i din kommun, säger Madeleine Bobin Lindqvist.
Kan inte rea bort hela marginalen
På frågan om bojkotten i stället missgynnar det lokala svarar Madeleine att om de lokala butikerna ska överleva kan de inte rea bort hela marginalen.
– Det är under den här tiden vi ska tjäna som mest. I januari och februari är det helt tyst i butiken men hyran och lönerna ska ändå betalas.
Madeleine Bobin Lindqvist och några andra butiksägare i Jönköping kommer på Black Friday alltså inte att ha några sänkta priser. I stället ska de skänka en del av den dagens intäkter till välgörenhet.
Är det inte lite konstigt att en butiksägare är mot konsumtion?
– Jag tycker att man, istället för att handla en massa på nätet, ska gå och handla hälften så mycket i lokala butiker . Så har vi vunnit väldigt mycket bara genom det, säger Madeleine Bobin Lindqvist.