– Det är inget snack om att det behövs en övergång till, för den här stan är ju delad i två delar. Dels med en höjdskillnad och dessutom järnvägen, säger Mikael Karlsson, som är kommunstyrelsens förste vice ordförande.
I april 2020 förbjöds den tunga trafiken på viadukten och i december samma år stängdes viadukten av för all trafik. Den 85 år gamla bron ansågs för gammal och skadad.
Viadukten kostar en halv miljard
Planen är att det ska anläggas en ny viadukt på ungefär samma ställe. När det kan bli av vet ingen, först ska utredningen bli klar och ett beslut ska tas. Efter det beräknas bron ta fem år att bygga, till en kostnad av en halv miljard kronor.
– Vi behöver därför titta på ett längre perspektiv som sträcker sig 50 till 75 år framåt. Kommer vi transportera oss i en stad så som vi gör idag med bilar och cyklar och bussar? Innan fanns det till exempel inte elsparkcyklar i trafiken, säger Mikael Karlsson.
Försöker släppa fram räddningstjänst
Under tiden undersöks möjligheten att använda ett reversibelt körfält, alltså att viss trafik får använda ett körfält i taget.
– Då skulle man kunna öppna upp viadukten för i alla fall kollektivtrafik och räddningstjänst.
I klippet berättar Mikael Karlsson mer om en ny viadukt.