En utomstående part gjorde ett intrång i systemleverantören Structabs IT-system den 20 mars. Det ledde till att IT-systemet stängdes ner och att alla serviceresor som kördes av Taxi-Boo, Taxi touring och Västbo taxi mellan den 20 och 27 mars i stället behövde administreras manuellt. Samma problem drabbade även många andra taxiföretag som kör serviceresor i flera olika län i landet.
Inga förseningar
Länstrafiken skriver i ett pressmeddelande att inga resenärer som åkte serviceresor med de drabbade taxibolagen drabbades av förseningar eller liknande på grund av dataintrånget. Från idag på tisdagen fungerar IT-systemet igen.
– Vi är tacksamma över det och att våra serviceresekunder kunde fortsätta att resa som vanligt. Nu fungerar allt som det ska igen, säger Anna-Karin Malm, serviceresechef på Länstrafiken i pressmeddelandet.
Anmäls till myndighet
En analys görs just nu för att utreda dataintrånget. Om det utifrån analysen som nu genomförs visar sig att konsekvenser kan ha uppstått för Länstrafikens serviceresekunder kommer kunderna att kontaktas.
Händelsen rubriceras av Region Jönköpings län som en personuppgiftsincident och den är anmäld till Integritetsskyddsmyndigheten.