När Jimmy Svärdhagens flyg från Köpenhamn till Göteborg ställdes in och han blev 50 minuter sen, tänkte han aldrig på att söka kompensation. Men snart fick han reda på att det finns hjälp att få.
– Jag fick ett mejl från ett företag som heter Airhelp som sa att jag var berättigad till ersättning och jag tyckte det lät ganska konstigt. Men jag blev nyfiken och fyllde i uppgifterna bara för att testa och sen fick jag in pengar på kontot, säger Jimmy Svärdhagen, från Habo.
Hjälper för provision
Företaget som Jimmy tog hjälp av är ett av runt tio bolag som startats de senaste åren i Sverige. Bolagen livnär sig på att söka kompensation åt flygpassagerare som drabbats av inställda flyg och förseningar, något de tar ungefär 30 procent i provision för att utföra. Men det går att söka ersättning utan de här företagens hjälp.
– Om man som konsument vill använda sig av de här tjänsterna är det så klart valfritt, men det finns gratis hjälp att få av oss, säger Maja Lindstrand, som är jurist på Konsumentverket.
Konsumentverket, Konsument Europa eller Hallå konsument kan hjälpa drabbade resenärer att fylla i blanketter och skicka dem till rätt instans. Sen finns också ARN, Allmänna reklamationsnämnden, som avgör tvisten.
Men det finns alltså företag som, mot betalning, ordnar med de praktiska detaljerna runt ansökan. Även om Konsumentverket tycker att det är en onödigt hög avgift menar Andreas Hermansson, som är Sverigechef på Airhelp, att deras tjänster är värda pengarna och att de är i linje med branschstandard.
– För vårt arvode granskar vi först för att avgöra om kunden har rätt till kompensation. Vi sköter kontakten med kundservice, skickar dokument och sitter i telefonköer. Och vi tar inte ut arvode om det skulle visa sig att kunden inte har rätt till ersättning, säger Andreas Hermansson.
”Stor efterfrågan”
Att det de senaste åren bildats bolag som Airhelp tror de själva kan bero på brist på information. Både från flygbolagen och till exempel Konsumentverket.
– Det verkar vara stor efterfrågan från privatpersoner som behöver hjälp med att försvara sina rättigheter, säger Andreas Hermansson.
På Konsumentverket håller man med om att de kan bli bättre på att sprida information.
— Det är något som vi ska fokusera på och vi ska även se till så att flygbolagen blir bättre på att informera om passagerarnas rättigheter. För är du på en flygplats och blir försenad ska du gå till flygbolaget och säga att du vill ha information om dina rättigheter, för det har du rätt att få, säger Maja Lindstrand.
EU-lagens förtjänst
Det är en EU-förordning från 2004 som reglerar vad flygpassagerare har rätt till vid försenade eller inställda flyg. Reglerna omfattar både reguljärflygningar och paketresor och gäller flygningar till och från flygplatser inom EU. Dessutom gäller reglerna även flygningar från flygplats utanför EU till flygplats inom EU om flygbolaget är europeiskt.
SE INSLAGET: Skolklassens flyg försenades – då gick de med vinst
Vid försenade flyg
Enligt EU:s regler är det en försening om flygbolaget räknar med att flygningen fördröjs med minst:
- två timmar vid alla flygningar på högst 1 500 kilometer
- tre timmar vid alla flygningar inom EU längre än 1 500 kilometer och vid alla övriga flygningar på mellan 1 500 och 3 500 kilometer
- fyra timmar vid alla flygningar som inte omfattas av föregående punkter.
Flygbolaget ska ge ekonomisk ersättning till passagerare som drabbas av en försening på mer än tre timmar.
- 250 euro för alla flygningar på högst 1 500 kilometer.
- 400 euro för alla flygningar inom EU längre än 1 500 kilometer och för alla övriga flygningar som är mellan 1 500 och 3 500 kilometer långa.
- 600 euro för alla övriga flygningar som omfattas av EU:s regler.
VID INSTÄLLDA INFLYG
Vilken kompensation du har rätt till beror på flygningens längd och när du blev informerad om inställningen. Du har rätt till:
- 250 euro när distansen är upp till 1500 km
- 400 euro när distansen är mellan 1500 och 3500 km
- 600 euro när distansen är mer än 3500 km
OBS: Du har rätt till halva beloppet om du erbjuds ombokning till slutdestinationen och ankomsttiden i jämförelse med den tidtabellsenliga ankomsttiden inte överstiger:
- Två timmar för alla flygningar upp till 1500 km.
- Tre timmar för alla flygningar inom EU, Norge, Island and Schweiz som är längre än 1500 km och för alla andra flygningar mellan 1500 km och 3500 km.
- Fyra timmar för alla flygningar som inte omfattas ovan.
Det kan finnas undantag från ovanstående och exempel på omständigheter som kan vara extraordinära är politisk instabilitet, väderförhållanden som gör det omöjligt att flyga, säkerhetsrisker, oförutsedda brister i flygsäkerheten och när det pågår strejker som påverkar verksamheten för flygbolaget.
Källa: Konsumentverket