Foto: SVT

Snart kan du få kvittot i mobilen

Publicerad

Om något år kan digitala kvitton bli ett alternativ för flera matbutiker runt om i landet.

– I dagsläget skriver vi ut jättemycket kvitton som vi bara slänger, säger Elenor Göransson som är butikschef i Jönköping.

Enligt svensk handel skrivs 1,7 miljarder papperskvitton ut varje år, men de flesta hamnar i papperskorgen. Elenor Göransson arbetar som butikschef i Jönköping och tror på idéen att digitalisera kvitton i framtiden.

–  Jag skulle säga att det är 60-70 procent som vi skriver ut och som vi slänger, och då slänger säkert kunden en del av dem med, säger Elenor Göransson.

Testbutiker

Under det senaste året har tio matbutiker från Axfood testat att erbjuda sina kunder digitala kvitton istället för på papper, och 80 procent av kunderna valde att få kvittot i mobilen. Nu ger de 350 av sina butiker möjlighet att testa samma sak och hoppas att kunna ge ännu fler butiker chansen.

–  Vi jobbar på det och förhoppningsvis nästa år kan det bli verklighet, säger Claes Salomonsson som är presschef på Axfood.

Sedan 2012 är digitala kvitton godkända av skatteverket. I kassan identifierar kunden sig genom att säga sitt personnummer eller visa upp en streckkod i mobilen som kassören scannar. Vill man inte ha sitt kvitto så kan kunden välja att slänga det i en digital papperskorg innan det skrivs ut.

Andra matkedjor tittar också på liknande system men vill inte säga hur långt fram i tiden det blir aktuellt.

–  Vi har inte sett något datum för lansering ännu. Vi tittar på det här och ser det inte bara som miljöfråga utan också som ett sätt att fylla ett behov som har uppstått med digitalisering. Det är många aspekter att ta in vid en övergång till digitala kvitton, säger Tobias Rydergren som är presschef för Coop.

Delade åsikter

Bland länsborna är det delade åsikter i frågan om man kan tänka sig ett digitalt kvitto i mobilen istället för på papper.

– Ja det hade varit skönt att slippa. Jag har själv jobbat i kassa så jag vet hur jobbigt det är att hålla på med det hela tiden, säger Jimmi Kjellberg.

Lena Möllergren är inte positiv till att allt ska göras med mobilen nu förtiden.

– Nej, jag vill nog ha det i handen, för jag tycker om att snabbt kunna titta  igenom kvittot, säger Lena Möllergren.

– Det skulle inte vara omöjligt men jag har inte funderat på det, men javisst, jag skulle bli van vid det också. Man får vänja sig vid förändringar, säger Margareta Astner.

Digitala kvitton

Coop: Erbjuder inte digitala kvitton i butik.

– Vi har inte sett något datum för lansering ännu. Vi tittar på det här och ser det inte bara som miljöfråga utan också som ett sätt att fylla ett behov som har uppstått med digitalisering. Det är många aspekter att ta in vid en övergång till digitala kvitton, säger Tobias Rydergren som är presschef för Coop.

Ica: Erbjuder inte digitala kvitton i butik.

– I butik erbjuder vi inte våra kunder digitala kvitton idag. Det är ett område vi jobbar inom, vi kan inte ge en exakt tidpunkt när det blir tillgängligt, säger Anna Hedström som är pressansvarig för ICA.

Axfood: Erbjuder digitala kvitton i några av sina butiker.

– Vi erbjuder nu 350 av våra butiker som vill och har det kassasystem som krävs att använda sig av digitala kvitton. Det är alltså inget vi kan påtvinga dem, men hoppas att de hänger på eftersom den här lösningen sparar inte minst miljö, vilket vi tycker om som har hållbarhet som en viktig aspekt i allt vi gör, säger Claes Salomonsson som är presschef för Axfood.

Lidl: Erbjuder inte digitala kvitton i butik.

– Vi har inga elektroniska kvitton i våra butiker idag. Vi ser dock löpande, med  ett starkt kundperspektiv, över de tekniska alternativ som finns och som utvecklas. Vi har i dagsläget ingen konkret tidsplan för en sådan lösning, säger Therése Hultén som är pressansvarig för Lidl.

City Gross: Erbjuder inte digitala kvitton i butik.

– Det är en naturlig utveckling och vi är intresserad av allt som skapar kundnytta. Men det är ingenting som vi vet i dagsläget när det skulle kunna komma, säger Mikael Lagerwall som är presschef för Bergendahls.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.