Idag säger Skolverket att skolan ska vara mer eller mindre digital. Många skolor och förskolor investerar också i lärplattor, eftersom de är användbara pedagogiska verktyg. Utvecklingsstrategen Camilla Johansson ser tillbaka på den digitala satsningen och menar att det var väl investerade pengar för Gislaveds kommun. Allt fler elever lär sig idag att läsa och skriva tidigare än förut.
– Vi jobbar med en metod som heter att skriva sig till läsning och att skriva sig till lärande i grundskolan. Då ser vi att eleverna skriver tidigare men också längre texter än innan, säger Camilla Johansson.
Duktigare elever
När SVT Nyheter Jönköping besöker Ängslyckans skola i Ås utanför Bredaryd arbetar eleverna i klass 5–6 med att göra en podd om rymden. På en av surfplattorna spelas podden in och på en annan läser eleverna lärarnas frågeställning. Hilda Johansson säger att lärplattan gör att det blir lättare att arbeta i skolan.
– Det går ju snabbare och skriva på lärplattan än att skriva förhand.
Samtidigt känner hon ibland att det blir lite för mycket skärmtid och handstilen blir då lidande.
– Vi använder den till det mesta. Det är ett bra hjälpmedel, säger Robin Chestersson.
Eleverna i klass 1 på Isabergsskolan i Hestra arbetar med att hitta geometriska objekt på skolgården den här dagen.
– Det är roligt, säger Jen Kantojärvi.
I lärplattan visar hon bilder på skolans klocka, dörrar och mattor. Snart ska hon in i klassrummet och skriva ned vad hon fotat.
Lättare att individanpassa
Enligt grundskolläraren Ann Bolin Andersson är lärplattan bra för att det är lätt att arbeta ämnesöverskridande. I dagens lektion möts exempelvis bild, matte och svenska.
– Vi använder lärplattan varje dag. Jag tycker det är möjligheternas verktyg. Alla elever kan lära sig på bästa sätt.
Skillnaden mot tidigare, när det var mest böcker som ingick i undervisningen, är att det idag är lättare att individanpassa.
Levi Hedman tycker att lärplattan framför allt är bra för att man hör om man stavar fel.
Så då stavar du alltid rätt?
– Ja, säger Levi och ler.