Forskaren: ”Det finns så mycket vi kan lära av e-sport”

Uppdaterad
Publicerad

På torsdag inleds den fyra dagar långa dataspelsfestivalen Dreamhack winter i Jönköping, som är en av världens största. Och forskning gjord bland annat på högskolan i Jönköping, visar att e-sporten format samhällsutvecklingen på flera sätt, inte minst i Jönköping.

Intresset för e-sport växer lavinartat. Beräkningar visar att det finns cirka 2,5 miljarder spelare över hela världen. Trots det är forskning på området sparsam. Men ett världsomfattande forskningsnätverk med medlemmar bland annat på högskolan i Jönköping har nyligen vuxit fram. Brian McCauley, forskare vid Jönköping international business school, är en av grundarna.

– Forskningen har nyligen börjat, men har gjort en rivstart. Det finns så mycket vi kan lära oss av e-sport inom flera områden som teknologi, sociologi, hälsa, ekonomi med mera. Om hela samhället generellt för det är där människor umgås idag.

”Jönköping har ett försprång”

Att en av världens största datorfestivaler arrangerats i Jönköping under flera års tid, har tydligt format staden och dess omgivning, menar Brian McCauley.

– Det har byggts en gräsrotskultur här som för vidare viktiga värderingar. Här har Jönköping fått ett försprång i och med Dreamhack.

Han säger att hans forskning visar att e-sportaktörerna lokalt i Jönköping har spelat en viktig roll i att forma e-sportmarknaden både online men även offline med personliga möten och träffpunkter. Dreamhack har i sin tur bidragit till att myndigheter och beslutsfattare här har varit mer benägna att till exempel finansiera olika e-sportprojekt.

I klippet ovan hör du Brian McCauley berätta på vilket sätt e-sporten kan forma utövarna och bidra med viktigt kompetens i samhället.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.