Målet med plastskatten är att minska nedskräpning i natur och hav. Samtidigt har regeringen ansett att Sverige har ett ansvar att minska nedskärpning globalt
Sedan den nya skatten på plastbärkassar infördes, som innebär att en kasse kostar cirka sju kronor, har avfallspåsar som säljs på Ica, Willys och Coop ökat.
I många butiker går det att köpa en hel rulle med avfallspåsar för cirka 20 kronor, det är påsar som inte omfattas av plast-skatten.
Coop ser en ökning med cirka 70 procent det senaste året. Icas försäljning av avfallspåsar har ökat med cirka 60 procent jämfört med samma period föregående år. På Willys handlar det om en ökning med 50 procent första kvartalet i år jämfört med samma period förra året.
– Vi säljer bara ungefär en femtedel så många plastbärkassar nu jämfört med ett år sedan. Det går visserligen åt mindre plast vid tillverkning av en del avfallspåsar som är tunnare, men å andra sidan hade vi i Sverige kommit väldigt långt med våra plastbärkassar, en stor andel av dem tillverkades av plast gjort på sockerrör eller av returplast, skriver Johanna Eurén, kommunikationschef på Willys, till SVT Nyheter.
Fler pappersbärkassar
På Coop har plastbärkassen har lite drygt halverats. Samtidigt säljer de tre butikskedjorna allt fler pappersbärkassar. Men det är alltså Coop som gjort den procentuellt största försäljningsökningen av avfallspåsar.
– Vi bedömer att den ökade efterfrågan på avfallspåsar kan ses som en effekt av plastpåseskatten, skriver Kevin Bell, pressekreterare på Coop Sverige, till SVT Nyheter.
”Importerar avfallspåsar som inte omfattas av skatt”
Det finns bara fåtal tillverkare av avfallspåsar i Sverige. Samtidigt ser Lars Eriksson, som är professor i industridesign vid högskolan i Jönköping, en risk med den ökade användningen av avfallspåsar som inte omfattas av skatten.
– Vi har slutat använda fossilfria plastpåsar och importerar istället fossilbaserade påsar från Kina som inte omfattas av plastskatten, säger han.
Kritik från näringslivet
Svensk Handel har riktat kritik mot regeringen sedan skatten på plastbärkassar infördes.
I klippet kan du höra Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, om varför de tycker lagen riskerar att lura konsumenterna.