I framtiden ska motionärerna slippa trafiken längs Barnarpsgatan då promenadstråken dras utmed strandkanten. Foto: Jönköpings kommun/SVT

Efterlängtad promenadväg runt Munksjön – så blir nya sträckan

Uppdaterad
Publicerad

Efter flera år av diskussioner tycks nu en gång- och cykelväg runt Munksjön kunna bli verklighet. Jönköpings kommun hoppas att kunna komma igång med jätteprojektet redan i höst, om förhandlingarna om marken går i lås.

Stranden kring Munksjön i centrala Jönköping har blivit ett populärt promenad- och cykelstråk – fram till området där Munksjö AB:s gamla fabriksområde ligger. Där är det stopp, och motionärerna tvingas ut mot den livligt trafikerade Barnarpsgatan.

”Detaljer återstår”

Kommunen har därför länge velat binda ihop området från Hälsohögskolan och söderut mot Jordbron längs med vattnet. Efter ett par år av förhandlingar med Munksjö AB tycks ett avtal om marken nu vara nära.

– Det handlar om detaljer som återstår, och förhoppningsvis kan vi skriva under ett avtal redan under våren, och starta den första etappen under hösten, säger Peder Lundberg som är projektledare på Stadsbyggnadskontoret.

”Blir ett jättelyft”

Om projektet blir av så kommer de ge ett helt nytt stråk för gång- och cykeltrafik. Pengar finns redan avsatt från politiskt håll – totalt 65 miljoner kronor.

– Jag tror att det skulle bli ett jättelyft för både rekreation och för kopplingen mellan de nya stadsdelarna Munksjöstaden och Södra Munksjön in mot centrum. Det finns många fördelar inte minst för cykelpendlare, säger Peder Lundberg.

Tre etapper

Bygget är planerat i tre etapper. Först ut är den 600 meter gamla betongkajen utanför Munksjös påsfabrik, som är i mycket dåligt skick idag. Därefter ska kajstråket byggas ihop med gångvägen norrut mot Munksjöbron. Den sista delen är udden utanför Munksjöstaden som ska göras i ordning tillsammans med byggbolaget Tolust. Det arbetat kan dra ut på tiden, och innebär att det ändå dröjer innan man kan ta sig runt hela sjön.

Tar tid bli klart

– Det kan nog ta till åtminstone 2020 innan hela sträckan är klar, men vi har redan påbörjat projekteringen för att komma igång så fort som möjligt.

Hur ser prognosen ut att det verkligen blir av då?

– Vi är väldigt hoppfulla så länge inga stora besparingar dyker upp, säger Peder Lundberg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.