Bakgrunden är att det finns en bro på sträckan som är väldigt låg. Lantmäteriet beslutade att bron skulle rivas. Trafikverket ville i stället leda om tågtrafiken några hundra meter och kompensera markägaren för detta. Något som markägaren överklagade till mark- och miljödomstolen som beslutade att servitutet inte skulle förändras utan tågtrafiken skulle gå på samma plats som tidigare.
Dyrare projekt
En ny järnvägsbro skulle enligt Trafikverket fördyra projektet med runt 10 miljoner kronor och myndigheten överklagade beslutet till Mark- och miljööverdomstolen.
– Så snart ärendet är beslutat kommer vi inom Trafikverket att samarbeta för att hitta den smidigaste nya lösningen för att få åtgärden utförd, vilket i sin tur innebär att vi för en löpande dialog med dem som bedriver trafik på banan för att hitta bästa möjliga lösning, säger Lennart Andersson, regional direktör Sydöstra regionen i ett pressmeddelande.
Tidplanen för att elektrifiera sträckan är nu satt till 2027-28, men när arbetet kommer igång beror helt på när beslutet från domstolen kommer.
Hur lång tid tar det sedan att elektrifiera sträckan?
– Det tar ungefär 1,5 år, säger Anders Axelsson.