Salima Roslund och Daniel Sjöholm, elever på Sandagymnasiet,

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör elever på Sandagymnasiet om problemet i klippet. Foto: Ebba Eriksson/SVT

Elever om att jobba på skoltid: ”Man förstör för sig själv”

Publicerad

Aldrig har lika många gymnasieelever blivit av med studiebidraget i Jönköpings län än under läsåret 2022/2023. Men hur ser eleverna själva på problemet?

Frida, som egentligen heter något annat, har märkt av att flera gymnasieelever frånvaroanmäler sig på grund av sitt extrajobb. Ibland skippas den sista lektionen för att hinna till arbetspasset. Ibland kommer eleven in en timme sent för att den jobbade sent dagen innan.

Kände press att jobba

Det sistnämnda, att jobba kväll och frånvaroanmäla sig den första lektionen dagen efter, har Frida själv gjort.

– Har jag jobbat till elva en torsdagskväll kommer jag hem vid tolv. Börjar jag åtta dagen efter behöver jag gå upp halv sex och då får jag inte sömnen jag behöver. Då har det blivit att man sjukanmäler sig den första lektionen och kommer in vid halv tio.

Frida säger att en av anledningarna till att hon tackade ja till kvällspassen var för att göra ett bra intryck på sitt nya jobb. Delvis kände hon en press för att jobba på ett sätt som skulle påverka hennes skolgång.

Samtidigt ser inte Frida något hennes arbetsgivare hade kunnat göra annorlunda. Hon menar att det var hennes eget val att ta passen, vilket hon inte ångrar.

”Behöver hjälpa de här eleverna”

Under det kommande läsåret kommer Jönköpings kommun genomföra ett fördjupat arbete för att förstå varför elever med närvaroproblem inte är i skolan och hur man kan locka dit dem. Frida ser två förbättringspunkter för att öka elevernas närvaro.

Det första är att börja med undervisningen senare på dagen.

– Den vanligaste formen av skolkning är att man tar ledigt första lektionen för att få sin sömn. Speciellt vi som har längre resvägar till skolan.

Den andra är att erbjuda mer stöd till elever som behöver det. Om en elev känner att den riskerar att få underkänt i ett ämne tror Frida att risken är stor att de lektionerna väljs bort.

– Man behöver hjälpa de här eleverna att förstå att det är viktigt att man lär sig oavsett. Att man inte behöver bli underkänd om man får rätt stöd.

I spelaren berättar elever på Sandagymnasiet om sin syn på saken.

INDRAGET STUDIEBIDRAG I SMÅLAND

Jönköpings län

2015/2016: 661 stycken

2022/2023: 883 stycken

Kronobergs län

2015/2016: 307 stycken

2022/2023: 616 stycken

Kalmar län

2015/2016: 479 stycken

2022/2023: 789 stycken

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.