Det är förmiddag på Engelska skolan och det ringer ut till rast. Vi träffar eleverna Tom Hallgren och Hayat Moucho.
– Så länge som läxorna har med det vi lär oss på lektionerna att göra och vi lär oss något så har jag inget problem med läxor, säger Tom Hallgren. Och han får medhåll av Hayat Moucho:
– Läxor är bra om det förbereder oss inför lektionen men är det bara så att läraren ger en läxa bara för att vi ska ha en, så är det inte bra, menar Hayat.
Tiden finns inte
På Engelska skolan hör det till grundfilosofin att eleverna ska ha läxor. Tiden finns helt enkelt inte för fullt inlärande under lektionstid menar man, men poängterar samtidigt att läxorna måste vara relevanta.
– Ska man utnyttja lektionen till fullo så måste eleverna lägga ner extra tid utanför lektionen för att träna på vissa färdigheter. Eller för att förbereda sig inför nästa lektion.
Finns det några speciella ämnen där läxor är extra nödvändiga?
– Matte är ett sådant ämne. Många har svårt för det. men också idrott som kräver träning av motorik. Svenska är också ett sådant ämne . Det tar 5 000 timmar att bli en god läsare och den tiden har vi inte i skolan, säger rektorn Simon Varley.
Aktiviteter blir lidande
Tina Knutson är mattelärare:
– Det krävs att man lägger ner extra tid, oavsett vad du håller på med. Om det är matte eller fotboll. Ska du bli duktig måste du lägga tid utöver lektionstiden varje dag.
Men trots att flera elever säger att det är bra med läxor så menar de att det också är jobbigt.
– Det är jobbigt att sätta sig med läxor efter en skoldag och det är många aktiviteter som blir lidande. Men mamma är på mig och kontrollerar att jag gör mina läxor, säger elever Sara Inglander.