De sex fartkameror som Trafikverket lovat på sträckan kommer inte vara på plats förrän tidigast nästa år. Det är tredje gången som myndigheten ändrar den prognosen.
Senast blev kamerorna framflyttade på grund av att priset från elnätsägaren på sträckan var för dyrt. Och den nya prognosen sade tidigast hösten 2022 – men några kameror i år är inte att vänta.
Varför är de inte på plats än?
– Det pågår ett arbete med att projektera och besluta platser som uppfyller krav på mätteknik och byggnadsteknik, samt där vi får tillgång till mark och acceptabla el-offerter. Det är en process som tar tid, säger Eva Lundberg som är nationell samordnare på Trafikverket.
Fortfarande hög hastighet
Strax efter olyckan gick Trafikverket också ut med att en hastighetssänkning på sträckan, från 90 km/h till 80 km/h, skulle införas. Men det har inte heller blivit av.
I ett mejl skriver Sandra Nordahl, enhetschef inom transportnät för nationell planering på Trafikverket, att myndigheten hade planerat att justera hastigheten på väg 31 under 2022, men att den tidsplanen inte kommer kunna hållas.
”Inte lämpligt under 2022”
Anledningen är att Trafikverket fått i uppdrag av regeringen att se över hur arbetet med hur hastighetssänkningar skulle kunna utvecklas. Det uppdraget pågår just nu och ska redovisas i slutet av mars 2023.
– Trafikverkets bedömning är därför att det inte är lämpligt att anpassa hastighetsgränser under 2022, utan analyserar nu vad detta innebär för vårt fortsatta arbete, skriver hon i mejlet.
Hastighetssänkningen på sträckan har pausats, och någon vidare prognos för om eller när hastigheten på vägen kan sänkas finns inte.
Hör SVT:s reporter berätta mer i klippet ovan.