Fastighetsägarna hänvisar till en granskning som visar att fjärrvärmebolagen inte har informerat sina kunder på det sätt som fjärrvärmelagen anger.
– Höjningarna är därmed inte lagliga. Bolagen har brutit mot lagstiftningen som är glasklar kring vad som ska framgå i informationen till kunderna, säger Jonas Hellberg, näringspolitiskt ansvarig i Jönköpings län i ett pressmeddelande.
Olika syn på saken
Jönköping Energi delar inte Fastighetsägarnas syn på situationen.
– Det vi inte delar är synen på hur underrättelse med information om rätten till förhandling och medling. Vi har dessutom följt riktlinjerna för Prisdialogen och blivit godkända för vårt arbete med prissättningen. Prisdialogen är ett system för transparens och rättvis prissättning av svensk fjärrvärme med fjärrvärmelagen i grunden, skriver Jönköping Energis vd Fridolf Eskilsson i ett mejl till SVT.
Information till kunder
Vidare skriver han att Jönköping Energi informerat kunderna skriftligt om de nya fjärrvärmepriserna i höstas, genom en hänvisning till avtalsinformationen på deras webbplats.
– Vi ser att det finns olika sätt att se på kravet om upplysning. För att svara på frågor som kommit in har vi i dagarna skickat ut extra information till kunderna, fortsätter Fridolf Eskilsson.
Patrik Cantby, vd på Nässjö Affärsverk, säger att de ser över prishöjningen.
– Vi har inte medvetet gjort något fel. Vi tycker att vi har gjort det här på rätt sätt, men vi håller på att titta på det här nu och går igenom det hela, säger han.