– Vi har sett en viss ökning det senaste året här och vi tror att vi måste fortsätta arbeta på en bred front för att stävja den utvecklingen, säger Emma Svärd som är trafikplanerare på kommunen.
Odengatan i Jönköping är av de mest trafikerade vägarna i staden, framför allt på morgnarna och eftermiddagarna då många ska till och från sina jobb. Det här är en av gatorna där kommunen sedan flera år tillbaka mäter trafikflödet genom nedgrävda sensorer.
Bilåkandet ska inte öka trots befolkningsökning
Samtidigt som flera politiker och medborgare uttryckt en vilja att minska på trafiken i staden, eller i alla fall att det inte ska bli fler bilar, visar kommunens mätningar alltså att så inte har skett.
– Vi har den målsättningen att antalet bilar ska inte öka in till staden. Det betyder att den befolkningsökning som vi har, deras resor ska göras med de mer hållbara trafikslagen, säger Emma Svärd och syftar på kollektivtrafik som buss och tåg, samt cykling och gång.
Även cyklandet mäts
Även antalet cyklister mäts, och enligt det politiska antagna målet ska cyklingen till och från centrum på vardagarna öka med 25 procent senast år 2020 jämfört med 2015. Här pekar statistiken i den rikting som kommunen önskar.
– Nu när vi tittar på siffrorna så ser det ut som om vi kommer att nå det målet med bred marginal. Vi ligger redan över målet, så fortsätter det bara i den takten bör vi nå det målet med bred marginal.