Han har sedan 1987 arbetat vid institutet för miljömedicin vid Karolinska institutet och är kritisk till att Sverige för några år sedan ändrade gränsvärdet för buller vid byggandet av bostäder.
– Orsaken är delvis bostadsbristen och att man då har haft behov av att bygga fler bostäder i trafikerade miljöer, säger Göran Pershagen.
Vill se tuffare gränsvärden
Forskningen har visat att buller orsakar stress och sömnstörningar och på längre sikt även kan bidra till hjärt- och kärlsjukdomar och olika ämnesomsättningssjukdomar.
Med de hälsorisker skulle Göran Pershagen vilja se att Sverige rättade sig efter WHO:s tuffare gränsvärden.
– Man har också i studier sett att det påverkar barns inlärning negativt om de utsätts för buller under lång tid, säger han.
Det är framför allt biltrafik som är den stora bullerkällan i Sverige. I Jönköpings län är det områdena kring de stora vägarna som är mest utsatta, samt stadsmiljöerna.
Ostörda områden
2015 gav länsstyrelsen i Jönköping ut en rapport där de mätt buller i länet. De mätningarna visade att 22 procent av länets yta var så kallade ostörda områden, alltså områden med lite mekaniskt buller orsakat av människan.
”Det har inte gjorts några nya mätningar. I stora drag ser det nog likadant ut, men lokalt kan det vara stora avvikelser till exempel om det byggts vindkraft eller vägar dragits om”, skriver enhetschefen Henrick Blank i en skriftlig kommentar.