Johanna Hallén tror att intresset för pussel kommer att hålla i sig även efter pandemin. Foto: Ebba Öberg / SVT

Fler väljer att pussla under pandemin

Publicerad

När pandemin slog till i våras var det många företag som drabbades negativt. Men för pusselbranschen har det blivit ett rejält uppsving.

– Vi säljer runt 10-15 pussel om dagen, säger Johanna Hallén, butikssäljare på Akademibokhandeln i Jönköping.

Sedan coronapandemin kom har vi fått tillbringa mer tid hemma. Då har intresset för pussel ökat. Den bokhandel SVT har varit i kontakt med har tydligt märkt av en pusselboom.

Under perioder har deras försäljning av pussel varit mer än fyra till sju gånger så hög, jämfört med ett vanligt år. Men över helåret ökade försäljningen med mer än dubbelt så mycket.

Mer än fördubblats

Cecilia Oseroff, som är kategorichef inom non-books på Bokhandelsgruppen, bekräftar det nya folkintresset.

– Vi kan inte ange några exakta siffror, men vi har haft en otrolig fin utveckling för spel och lek. Under 2020 mer än dubblerade vi vår försäljning av familjespel och pussel, säger hon.

Alla vill pussla

Det är inte bara äldre som kommer in och frågar efter pussel. Enligt Johanna Hallén, butikssäljare, kommer det in folk i alla åldrar som vill köpa pussel. Pussel med tusen bitar är mest populära, därefter pussel med femhundra bitar.

– Det finns en pusseltecknare som ritar väldigt detaljerade och humoristiska pusssel. De är väldigt populära och har tagit slut och är svåra att få tag i just nu, säger hon.

I Klippet ovan förklarar Anna-Maria Arnström varför hon börjat pussla under pandemin. Se också när Johanna Hallén berättar hur hon märkt av pusselboomen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.