Än så länge har företaget inte varit så lönsamt för trion, då de fortfarande befinner sig i en uppstartsfas. Produkten de säljer är ett kärl där flaskor och burkar kan lämnas och sedan plockas upp av personer i behov av panten.
– Under UF-året ville vi göra en produkt som hjälpte människan och miljön, vi ville göra skillnad i samhället. Så det här är då uppsatt på offentliga platser i städer. Om man går på stan och har en burk eller flaska kan man lägga i den här, så att de som i vanliga fall skulle leta i en soptunna då kan plocka ut den ur kärlet på ett riskfritt och hygieniskt sätt, säger Stina Kammerlind, försäljningschef på Ecollecta AB.
Driver idén vidare
UF-företaget prisades från flera håll och kanter. På en regional mässa på Elmia vann de tre guld och tre silver. På SM vann de kategorin årets ekologiskt hållbara UF-företag och kom tvåa i årets vara. Nu driver de alltså vidare samma affärsidé i formen av Ecollecta AB.
– Det är väldigt mycket mer jobb, men det är väldigt roligt, så vi kämpar på med samma återvinningstänk och hållbarhetstänk, säger Stina Kammerlind.
Se mer i klippet ovan.
Fakta UF-Företag
Ung Företagsamhet är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation och är en del av den globala organisationen Junior Achievement. Sedan 1980 har de utbildat gymnasieelever i entreprenörskap genom utbildningen UF-företagande.
Ung Företagsamhet ger barn och ungdomar möjlighet att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap.
Källa: Ung Företagsamhet