– Det är jätteviktigt att vi möter upp det här och håller upp läsförmågan annars kan barnen få svårt att hänga med när de kommer tillbaka, säger Emma Englund, fritidslärare på Kålgårdsskolan i Jönköping.
Signe Edenvik och Alper Yildiz är några av de gymnasieelever som under tre veckor i sommar arbetar med att högläsa. Det nationella projektet ”Läsa äger” började i Botkyrka 2018 och i Jönköping är det nu tredje året i rad som feriepraktikanter läser för barnen på fritidshemmen.
Lässköra drabbas mest
Projektet ”Läsa äger” finns i flera kommuner i Småland, däribland Växjö, där gymnasieelever också kommer att läsa på fritids i sommar.
– Vi märker att de uppskattar det för de vill hela tiden ha nya böcker, säger Alper Yildiz.
Enligt internationella studier tappar 47 procent av alla barn i sin läsning under sommarlovet. Det är framförallt de som redan har svårt att läsa som drabbas mest av ett långt sommarlov utan läsning.
Carlos Tomeh som börjar i årskurs två i höst berättar att han fått med sig ett läsbingo hem för att uppmuntra läsning på lovet.
– Man lär sig nya ord varje gång man läser. Det gillar jag, säger han.