Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Fritidsbarnen på Kålgårdsskolan i Jönköping får i sommar högläsning för att inte tappa bort läsningen. Se mer i klippet ovan. Foto: Linda Mathillas/SVT

Hälften av eleverna tappar läsningen under sommaren

Publicerad

Nästan varannan elev tappar i läsförmåga under sommarlovet. Det visar internationella studier. Därför har flera kommuner, bland annat Jönköpings kommun i sommar anställt gymnasieungdomar som högläser för barn på fritids.

– Det är jätteviktigt att vi möter upp det här och håller upp läsförmågan annars kan barnen få svårt att hänga med när de kommer tillbaka, säger Emma Englund, fritidslärare på Kålgårdsskolan i Jönköping.

Signe Edenvik och Alper Yildiz är några av de gymnasieelever som under tre veckor i sommar arbetar med att högläsa. Det nationella projektet ”Läsa äger” började i Botkyrka 2018 och i Jönköping är det nu tredje året i rad som feriepraktikanter läser för barnen på fritidshemmen.

Projektet ”Läsa äger” finns i flera kommuner i Småland, däribland Växjö, där gymnasieelever också kommer att läsa på fritids i sommar.

Lässköra drabbas mest

– Vi märker att de uppskattar det för de vill hela tiden ha nya böcker, säger Alper Yildiz.

Enligt internationella studier tappar 47 procent av alla barn i sin läsning under sommarlovet. Det är framförallt de som redan har svårt att läsa som drabbas mest av ett långt sommarlov utan läsning.

Carlos Tomeh som börjar i årskurs två i höst berättar att han fått med sig ett läsbingo hem för att uppmuntra läsning på lovet.

– Man lär sig nya ord varje gång man läser. Det gillar jag, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.