Peter Lagerqvist på Sävsjö Transport är en av bolagets 135 chaufförer och jobbar med trafiksäkerheten på företaget. Bland annat handlar det om att inte köra över de 80 kilometer i timmen som gäller för tung trafik. Han vill hävda att hastigheten har minskat.
– Den har blivit bättre. Vi har haft tävlingar och kollat bränsle, hastighet och rullning, så hastigheten har ju sjunkit ordentligt sista åren.
Längre bromssträcka
Som vi berättade igår har polisen svårt att komma åt dom chaufförer som kör några kilometer för fort eftersom mätinstrumenten räknar av ett par kilometer och många gånger kan en chaufför ligga i 90 på en 80 väg utan att åka fast, såvida polisen inte tar personen med laser.
– Tio kilometer gör mycket på de här stora ekipagen som ofta är fullastade. Så bromssträckan blir betydligt längre om man kör tio kilometer fortare, säger trafikpolisen Tommy Elgh.
Att köra snabbare är för många åkeri ett sätt att tjäna mer pengar i en redan pressad bransch men chefen på Sävsjö Transport menar att det är en felaktig syn.
– Man sparar inga pengar på att köra fortare. Då går det åt mer bränsle och det blir dyrare. Vi jobbar med att köra så energisnålt som möjligt. Men det finns ju en press från våra kunder ibland, men vi har haft bra dialog med våra kunder men den finns ju i branschen, säger Stefan Arbin, vd Sävsjö transport.
Rapportera avvikelser
För att hålla koll på avvikelserna i trafiken har företaget ett system där chaufförerna skriver i överträdelserapporter som trafikledarna kollar regelbundet.
– Det är ju en egenkontroll som vi har hela tiden, säger Peter Lagerqvist.
Han har arbetat som yrkeschaufför i 35 år och han uppskattar företagets nya inställning för han minns en tid när säkerheten aldrig diskuterades.