Sedan den 12 maj är det den högre hastighetsgränsen som gäller.
– Regeringen godkände överklagan av skälet att det var en så lång sträcka som fick sänkt hastighetsgräns att det fick en alltför negativ påverkan på restiden och därmed tillgängligheten, säger Sandra Nordahl, enhetschef inom transportnät för nationell planering på Trafikverket.
Det är ovanligt att regeringen godkänner denna typ av överklaganden och det har bara hänt tre gånger tidigare. Trafikverket står fast vid att vägens utformning lämpar sig bäst för 80 kilometer i timmen.
– Det bästa sättet att minska risken för mötesolyckor är att separera vägen med mitträcke. På vägar utan mitträcke behövs andra insatser för att skapa det säkra mötet. Rätt hastighet är en förutsättning för att minska antalet dödade och skadade i trafiken. Vi behöver nu se över hur vi kan arbeta vidare för att åstadkomma en förbättrad trafiksäkerhet på sträckan utifrån regeringens beslut, säger Sandra Nordahl.