Se grafiken: Så vill pensionerade byrådirektören vid Trafikverket att ny E4 ska dras. Foto: SVT

Förslaget: Ny E4 utanför Jönköping-Huskvarna

Uppdaterad
Publicerad

Det är hög tid att börja planera för en ny dragning av E4 förbi Jönköping och Huskvarna.

Det menar pensionerade byrådirektören vid Trafikverket, Leif Ringhagen, som presenterar två förslag till lösning – och får stöd av kommunpolitiker.

– E4:ans dragning spolierade Huskvarnas mest värdefulla miljöer mot Vätterstranden och skapade på sikt svåra buller- och trafikproblem.

E4:s dragning genom Jönköping och Huskvarna är med dagens mått extrem – för nära bebyggelsen och med buller som en ständig fråga.

– Jag tycker det är dags nu att diskutera en långsiktig lösning för E4:ans dragning, säger Leif Ringhagen.

Buller – en ständig fråga kring E4 genom Huskvarna och Jönköping. Foto: SVT

LÄS MER: Kommunalrådet vill ha ny dragning av E4 – men inte handeln

E4 lades på egen bank

När de avgörande besluten togs om E4:ans placering då var allt det här med bilism positivt och så blev beslutet att lägga vägen på en egen bank ute i Vättern utanför den ordinarie strandlinjen. Det blev som en barriär mellan Huskvarna och Vättern.

– I dag skulle det ju inte gå att dra en väg på det sättet som man gjorde på 50- och 60-talen, säger Leif Ringhagen, som menar att det bästa på lång sikt vore en ny dragning av E4 söder om Jönköping och öster om Huskvarna. Alternativt en tunnel under Huskvarna.

”Det är dags nu att diskutera en långsiktig lösning för E4:ans dragning”, säger Leif Ringhagen. Foto: SVT

Nästa år fastställs infrastrukturplanen för tio år framåt. Regionen har där inte prioriterat E4, men Leifs tankar om flytt av E4 får stöd av kommunpolitiker.

– Staden ligger ju med ett unikt läge vid en av Sveriges finaste insjöar i västerläge. Det är ju unika miljöer, säger Leif Ringhagen.

På sikt måste E4 dras om utanför Jönköping och Huskvarna, menar Leif Ringhagen och får stöd av kommunpolitiker. Det nuvarande läget är extremt med en dragning väldigt nära stadsbebyggelse och utanför egentliga stranden i Huskvarna. Foto: Grafik: SVT

160 villatomter för en korsning

När nuvarande E4 planerades hette vägen Riksväg 1, kallad ”riksettan”. Besluten om vägens dragning togs på 50-talet och sedan byggdes motorvägen i etapper under 60-talet. Att tankegångarna var annorlunda då framgår t ex av hur stor yta trafikplatsen Huskvarna södra upptar.

– Det är en ingenjörsmässigt perfekt lösning, men den upptar 16 hektar prima stadsmark. Det hade varit otänkbart i dag, konstaterar Leif Ringhagen.

16 hektar – eller 160.000 kvadratmeter – det motsvarar ungefär 160 normalstora villatomter på 1.000 kvadratmeter.

Leif Ringhagens förslag om att nu börja planera för en ny dragning av E4 får stöd av Jönköpings kommunalråd. Mer om detta kan du läsa i morgon.

Foto: SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.