E4:s dragning genom Jönköping och Huskvarna är med dagens mått extrem – för nära bebyggelsen och med buller som en ständig fråga.
– Jag tycker det är dags nu att diskutera en långsiktig lösning för E4:ans dragning, säger Leif Ringhagen.
LÄS MER: Kommunalrådet vill ha ny dragning av E4 – men inte handeln
E4 lades på egen bank
När de avgörande besluten togs om E4:ans placering då var allt det här med bilism positivt och så blev beslutet att lägga vägen på en egen bank ute i Vättern utanför den ordinarie strandlinjen. Det blev som en barriär mellan Huskvarna och Vättern.
– I dag skulle det ju inte gå att dra en väg på det sättet som man gjorde på 50- och 60-talen, säger Leif Ringhagen, som menar att det bästa på lång sikt vore en ny dragning av E4 söder om Jönköping och öster om Huskvarna. Alternativt en tunnel under Huskvarna.
Nästa år fastställs infrastrukturplanen för tio år framåt. Regionen har där inte prioriterat E4, men Leifs tankar om flytt av E4 får stöd av kommunpolitiker.
– Staden ligger ju med ett unikt läge vid en av Sveriges finaste insjöar i västerläge. Det är ju unika miljöer, säger Leif Ringhagen.
160 villatomter för en korsning
När nuvarande E4 planerades hette vägen Riksväg 1, kallad ”riksettan”. Besluten om vägens dragning togs på 50-talet och sedan byggdes motorvägen i etapper under 60-talet. Att tankegångarna var annorlunda då framgår t ex av hur stor yta trafikplatsen Huskvarna södra upptar.
– Det är en ingenjörsmässigt perfekt lösning, men den upptar 16 hektar prima stadsmark. Det hade varit otänkbart i dag, konstaterar Leif Ringhagen.
16 hektar – eller 160.000 kvadratmeter – det motsvarar ungefär 160 normalstora villatomter på 1.000 kvadratmeter.
Leif Ringhagens förslag om att nu börja planera för en ny dragning av E4 får stöd av Jönköpings kommunalråd. Mer om detta kan du läsa i morgon.
MISSA INTE: Ladda ner SVT:s app för fler lokala nyheter