Höghastighetsbanan börjar byggas från ändpunkterna

Uppdaterad
Publicerad

Det blev inga besked om Jönköpings roll som knutpunkt för höghastighetsbanan när regeringens infrastrukturplan presenterades idag.

I regeringens plan för infrastrukturen avsätts dom närmaste tio åren pengar för att bygga tre delsträckor från Stockholm, Göteborg och Malmö. Men de här sträckorna slutar redan i Linköping, Borås och Hässleholm. Och det är inte bra för Jönköping, tycker regionledningen.

– Jag tycker att man missar att knyta samman Sverige. Nu har man ju snuttifierat bitar utmed våra tre storstäder, säger Malin Wengholm (M), regionstyrelsens ordförande.

– Men det skapar ju inte större arbetsmarknadsregioner och det avlastar ju inte heller befintliga banor. Så det löser ju inte den kapacitetsbrist som vi har idag.

Börjar från ändpunkterna

Utbyggnaden av höghastighetsbanan ska börja från ändpunkterna Stockholm, Göteborg och Malmö. Det framgår av infrastrukturplanen som regeringen har beslutat om idag.

– Jag tycker det är dåligt att vi måste fortfarande måste vänta på ett ordentligt besked om att bygga färdigt. Vi har ju hela tiden från regionensagt att vi vill att det här ska byggas i ett sammanhang, säger Rune Backlund (C), regionråd.

Men det finns också positiva delar för Jönköpings län.

Y:et rustas upp

Järnvägen Värnamo-Jönköping och Vaggeryd-Nässjö ska rustas upp för nästan en miljard kronor.

Regeringens beslut innebär att det ska satsas 983 miljoner kronor på upprustningen av det så kallade Y:et. I praktiken innebär det att sträckorna elektrifieras och att de förbereds för högre hastigheter.

Det ska också utföras trimningsåtgärder, som det kallas, på Jönköpingsbanan, d v s Falköping-Nässjö.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.