De flesta samtalen till 1177 just nu handlar om covid-19.
– För att kunna vara så tillgängliga som vi vill vara så har vår personal och även timanställda fått jobba väldigt mycket extra. De har gjort ett fantastiskt arbete för regionens invånare, säger verksamhetschef Anna-Lena Krohn.
Ökade svarstider
De flesta telefonsjuksköterskorna i regionen sitter på vårdcentrum i Nässjö, men det finns också en filial i Jönköping. Antalet samtal har ökat med 20 procent det senaste året och det har ökat svarstiderna.
– Vi vill gärna beta av så många samtal som vi kan, samtidigt som vi jobbar mycket med att vara här och nu. Vi försöka göra varje samtal så bra det går för den enskilda personen som ringer in, säger telefonsjuksköterskan Evelina Romhagen.
Det finns en 1177-verksamhet i varje region, men efter fyra minuters väntetid kopplas samtalet upp till en rikslinje där första lediga region svarar.
Tjänsten är öppen dygnet runt och regionerna hjälps åt med nattbemanningen.