Hon granskar bedragarna – fejkade utlottningar mest återkommande

Publicerad

Bedragare bakom Facebooksidor, likt en fejksida av Coop i Jönköping, resulterar i tusentals delningar och gillningar. Allt fler nya metoder används för att lura människor på nätet. Projektet Källkritikbyrån har granskat en mängd av fejkade tävlingar på Facebook.

Just nu kopieras befintliga sidor eller varumärken på Facebook av kriminella i syfte att lura åt sig personuppgifter av användare. Fejkade sidor med utlottningar är något Källkritikbyrån har granskat.

– Ofta skriver de att man ska gilla och dela inlägget, syftet med det är att få exponering. Om man delar och gillar hjälper man bedragarna att nå längre och inlägget syns för fler, säger Åsa Larsson, journalist och en av grundarna av Källkritikbyrån.

I videoklippet ovan berättar Åsa Larsson vilka som ligger bakom de fejkade Facebookprofilerna och vad deras syfte är.

Det här är Källkritikbyrån

Åsa Larsson, Linnéa Jonjons och Jack Werner står bakom projektet Källkritikbyrån. Till en början grundade de projektet Viralgranskaren på Metro 2014. Det tidigare projektet har vunnit priset Årets folkbildare samt Stora journalistpriset.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.