Resenärerna i Jönköpings län är luttrade när det gäller problem i tågtrafiken. Vid flera tillfällen har SVT Nyheter berättat om försenade eller inställda Krösatåg och det visar sig också i statistiken när det gäller förseningsersättningar.
– Det är ju resenärerna som blir lidande när vi tvingas ställa in tågturer och förtroendet naggas ju förstås i kanten, säger Carl-Johan Sjöberg, trafikdirektör på JLT.
Under årets första tio månader har 958 personer sökt ersättning hos Jönköpings länstrafik för att Krösatågen inte gått. Det kan jämföras med 595 personer samma tid förra året.
Väntade förgäves i tre timmar
Shime Rafid från Jönköping pendlar till jobbet i Sävsjö. En dag i vintras när hon skulle åka hem väntade hon i tre timmar på stationen men något tåg kom aldrig.
– Sävsjö station har inget tak eller någon toalett där jag kunde sätta mig och det var så kallt den här kvällen. Säkert minus tio grader.
Till sist valde hon att återvända till sin arbetsplats på kommunen för att övernatta. Hon säger att hon blev lovad en ersättningsbuss men att den aldrig kom.
Vad som gick fel kan Länstrafiken idag inte svara på.
– Om jag skulle vetat från början hade jag stannat på jobbet för att undvika den här hemska natten, säger Shime Rafid.
Fler resenärer vi pratar med upplever det problematiskt att man inte kan lita på tågtrafiken.
– Du får ju ingen tid över när du kommer hem. Låser du upp dörren tjugo över åtta istället för fem i sju är det ju en väldig skillnad på vardagen, säger Annika Olsson som arbetspendlar mellan bostaden i Tranås och jobbet i Jönköping.
Kostar miljoner för JLT
I pengar räknat har Länstrafiken hittills i år, fram till och med september, tvingats betala ut närmare 157 000 kronor i förseningsersättningar till Krösatågsresenärer. Men kostnaderna för Länstrafiken är betydligt högre än så, enligt trafikdirektören.
– Det som kostar mycket pengar är ju när vi behöver sätta in ersättningsbussar istället. Per år handlar det om många miljoner men jag har inga exakta siffror, säger Carl-Johan Sjöberg.
Förvärrats de senaste veckorna
Han säger att antalet inställda tåg ökat de senaste veckorna. Det beror oftast på att tågen är sönder.
– Det är ett stort bekymmer och vi följer upp det varje dag då vi pratar med underhållare och de som kör tågen. Tyvärr är det lite för ofta nu igen.
Betyder det att ni kollar på en annan entreprenör?
– När saker och ting inte fungerar så gör man ju det men hittills har vi bedömt att det finns möjlighet att få ordning på detta, säger Carl-Johan Sjöberg, trafikdirektör på Jönköpings länstrafik.