Cirka 10 procent av Synsams synundersökningar sker med en optiker på distans, något kedjan började med för tre år sedan. En assistent finns med på plats för att utföra vissa moment och optikern sitter uppkopplad digitalt.
Men på mindre orter är denna typ av undersökning vanligare.
– Här i Eksjö görs cirka 30 till 40 procent av våra synundersökningar såhär, säger Käth Pyyhtiä, butikschef i Eksjö.
Konceptet kritiseras
Men konceptet med optiker på distans kritiseras av yrkesorganisationen Optikerförbundet som menar att det är svårt för optikern att upptäcka förändringar i ögonen när man inte är på plats.
De menar att tillgången på optiker är god och att bristen på optiker som butiker upplever, handlar om att butikerna gör för många synundersökningar.
Men Håkan Broman på Synsam delar inte den bilden.
– Vi ser det här utifrån kundens perspektiv, och kunden får vänta länge på att få en optikertid. Att träffa patienten lite oftare gör att man får en tryggare vård och vi kan finna problem snabbare, säger han.