Elbolaget i Jönköping får dubbelt så många frågor om timpris

Publicerad

Jönköping energi märker av ett ökat intresse för elavtal och framför allt för elavtal med timpris. Det är många som kontaktar elbolaget och vill ändra sitt elavtal, men trots flexibiliteten att styra sin elförbrukning passar inte elavtalet alla hushåll.

Marita Lagerström är kundcenterchef på Jönköping energi och varje dag pratar hon med oroliga kunder. Antalet kunder som kontaktar kundcenter har dubblerats på kort tid. Oron för de ökade elpriserna är påtaglig och det är många som ber om råd eller har frågor. En av de vanligaste frågorna handlar om elavtal med timpris.

– Kunderna undrar hur man får timpris, hur de kan veta vad priset ligger på för tillfället och hur de kan se sin förbrukning, säger Marita Lagerström.

I klippet förklarar Marita Lagerström till vilka kunder ett elavtal med timpris passar och vilka som istället borde välja ett annat elavtal.

Upp till tre månader

För att byta till ett elavtal med timpris behöver man kontakta sitt elhandelsbolag och teckna ett sådant avtal. Nästa steg är att elhandelsbolaget meddelar elnätsbolaget att justera till så kallad timmätning. Enligt garantin som finns kan justeringen till timpris ta upp till 90 dagar. Marita Lagerström menar att elnätsbolagen brukar genomföra justeringen så fort som möjligt och tidigare har det tagit ungefär en månad.

– Man har hört mycket om timpriser och man tänker att det är något som är väldigt, väldigt positivt och något som kan göra att man kan sänka sina kostnader men det är beroende på vilka möjligheter man har. Därför är det viktigt att vi råder kunderna till vad som är bäst för dem.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.