Jönköping Airport är ett aktiebolag som ägs av Jönköpings kommun, så det är kommunfullmäktige som måste säga ja när det handlar om stora investeringar.
– Det känns väldigt positivt och viktigt. Det betyder att vi kommer att kunna ta emot större charter- och fraktplan, säger Rony Forsberg som är VD på Jönköping Airport.
Landningsbanan behöver inte förlängas, men man kommer att asfaltera nya vändplaner vid respektive banända, samt göra viss förändring på området där planen taxar ut.
Ska minska förlusten
Som många andra små flygplatser går Jönköping Airport med förlust idag. Nu hoppas man att satsningen ska öka trafiken och på så sätt minska det ekonomiska underskottet.
– Flera andra flygplatser, som Växjö och Norrköping, har redan gjort den här resan och de har fått en helt annan trafik. Och där vill vi vara med och ta vår del av kakan, säger Rony Forsberg.
Vänsterpartiet och Miljöpartiet reserverade sig mot beslutet. Vintern 19/20 kommer de första större planen kunna landa, och man hoppas öka från ca 115 000 resenärer till 170 000 per år.